fredag den 25. januar 2013

Fodre Meyer

Nu er min surdej allerede over 2 måneder gammel - jeg er imponeret over at den stadig er i live. Den blev lavet ud fra en grund surdej til et Miele arrangement, efterfølgende er den blevet fodret samt brugt flittigt.

Selv om surdejen ser dårlig ud er den ok, den skal skille
Der skal røres i den hver dag - hvis man er rigtig god, kan man gøre det to gange om dagen. Jeg forsøger at huske at gøre det hver aften. Hvis vi skal i sommerhus kommer den med i køletasken og opholder sig så i køleskabet. Jeg har endnu ikke været af sted hvor den ikke har kunne komme med - men det kommer. Så har jeg læst mig frem til at den stadig skal en tur i køleskabet og så må der krydses fingere for den stadig er ok. Ellers er det igang med en ny fra bunden (med mindre jeg kan få den sat i pleje et sted :-))

Den ser ikke pænt ud inden der røres i den, med fingerne, så bunden "bliver vendt op".

I dag var det så fodringstid. Denne gang vejede surdejen 240 g, hvorfor det var i med 70 g mel (blandet af rug- og hvedemel) og 170 g vand.

Næste gang den skal fodres er mandag eller tirsdag - så skal der laves rugbrød og evt. rugboller.

Navnet "Meyer" - jeg har dels læst at man bedre husker at fodre og rører i surdejen hvis den har et navn, samtidig virker det til den opskrift jeg har fået på surdejen er meget lig den som Claus Meyer har. Så var valg af navn pludselig meget let.Se guide til surdej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)