fredag den 25. januar 2013

Soya mandler

I efteråret havde katinen på mit arbejde en rigtig lækker snack i salatbaren - nemlig solsikkerner som var kryderet/saltet. De smagte fantastisk, men efter forskellige forsøg med bl.a. paprika, kunne jeg stadig ikke finde den rigtig opskrift.



Så havnede jeg tilfældigvis på en blog hvor der var opskrift på soya mandler og læste at mandlerne også kunne erstattes af fx. solsikkekerne. Det skulle straks testes - og nu havde solsikkekerne den perfekte smag :-)

I dag skulle det så testes med mandlerne.
300 g soyamandler
300 g mandler
2 spsk soya

Normalt skal de ristes tørre på en pande, men da jeg lavede marcipan i december, skulle mandlerne ristes tørre i ovnen (og det er jo noget nemmere/lettere). Så ovnen på 180 grader, og ind med mandler. De fik ca 15 minutter.

Så kom de på panden som der kom godt med varme på og soyaen tilsættes, hvorefter der røres godt rund i panden. Det lugter og syder en del, og i starten tænker jeg hver gang at dette her mislykkes. Men pludselig er alt soyaen suget op, og der er kun en lille hinde på panden. Så hældes mandlerne retur på bagepladen for at tørrer og køle af.

Hvis du synes at mandlerne virker lidt for klisteret, skal du komme lidt mindre soya i næste gang. Men selv hvis det er tilfældet, er det eneste problem jeg kan se................ at de forsvinder som dug for solen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)