torsdag den 31. januar 2013

Surdej

Selve grundsurdejen var jeg så heldig at få på et bagekursus, men hvis du googler rundt på nettet, kan du finde flere opskrifter på den. Den jeg vil forsøge hvis Meyer skulle dø, er denne her opskrift. Selve surdejen lugter utrolig surt, og du overvejer et par gange, hvad det lige er du stikker hånden ned i. Men du fortryder det ikke, når du smager det færdige resultat.


Når du har fået liv i surdejen, skal du huske at rører i den mindst en gang dagligt, samt at fodre den hver 3.-4. dag. En surdej må ikke opbevares for varmt, helst kun omkring 18-20 grader. Derfor er et køkken perfekt til opbevaring. Du kan også opbevar den i køleskabet, men så skal den tage ud et par dage før den skal bruges/fodres
Selv forsøger jeg at huske fodringen af Meyer ved at gøre det henholdsvis mandag og fredag. Så er det i fast rytme. Samtidig passer det også fint med, at jeg lige inden der fodres, kan tage det fra jeg skal bruge til at bage. Så der ofte er nybagte boller lørdag morgen, eller nybagt rugbrød til frokosten i weekenden.
Fodring af surdejen:
Selve fodring er 2/3 vand og 1/3 melblanding. Melblanding er ½ rugmel og ½ hvedemel (bland 200 g af hver i en bøtte, så kan du bare tage fra den, fremadrettet). Fordelen med at bruge både rug- og hvedemel er, såvidt jeg har kunne læse mig frem til, at surdejen derved kan anvendes både til lyst og mørkt brød.
Surdejen skal altid fodres med samme mængde som den selv vejer. Fx hvis surdejen  vejer 120 g, skal selve fordringen veje 120 g (80 g vand og 40 g mel).
Vokser surdejen for stor, kan du bare kassere af den, og starte med fx 90 g surdej. Det mindste jeg har været nede på er 80 g, for jeg vil gerne have at surdejen forholdsvis hurtig er oppe, sådan at jeg kan tage af den til rugbrød (kræver 200 g)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)