mandag den 18. februar 2013

Hjemmebagte cremelinser

Op til fastelavn faldt jeg over Dr Oetkers bagefaste creme og det skulle testes. Men jeg nåede aldrig at få bagt nogle fastelavnsboller, men så havde jeg jo en undskyldning for at bagt en anden kage som både jeg og kæresten er vild med. 

Hidtil har vi kun fået cremelinser som købekage, og hvis de har været i en form er den blevet gemt, for jeg ville gerne prøve at bage dem. Da jeg fandt formene frem, kunne jeg se at jeg havde tænkt den tanke en hel del gange, for der var ca 30 stk :-)


Opskriften på mørdejen er med udgangspunkt i denne her af Mette Blomsterberg

ca 16 linser:
Mørdej:
300 g hvedemel
150 g smør
100 g flormelis
1 æg





Cremen:
1 pose Dr Oetker bagefast creme
1/2 l mælk


Alle ingredienserne til mørdejen æltes sammen (med hånden) til en ensartet masse og stilles efterfølgende på køl i 1/2 time. Imens kan du smøre linseformene. Efterfølgende deles dejen i to lige store dele. Første del rulles ud på et meldækket bord, og stikkes ud så de passer til dine forme. For mit vedkommende passede det lige med størrelsen på en af mine kopper. Læg cirklen ned i formene og pres dejen  ud i formene.


Fyld formene ca 3/4 op med creme, og rul den anden klump dej ud, og stik den ud (mindre end den første) og anvend det til låg på linserne. Tryk låget godt fast, hvis der er noget overflødig dej på kanten af linserne skal dette fjernes.

Linserne bages efterfølgende ved 180 grader i 15-20 minutter. Imens de var i ovnen kunne jeg konstatere at jeg ikke havde sparet på cremen, for de hævede lige lidt for meget op (til min smag). Så næste gang der bages linser, skal der lidt mindre creme i.
det færdige resultat


Vi nød begge de hjemmebagte cremelinser, men var også enige om at linsedejen var lidt kedelig, så næste gang der skal bages, vil jeg have fundet en anden opskrift. Jeg smagte på cremen inden den kom i linserne, og min første tanke var at det næsten smagte som budding. Her i weekenden har jeg så fået fortalt at mange konditorer faktisk bruger budding i stedet for creme idet det er nemmere at styrer. Så mon ikke det skal testes en gang. Men lige nu skal vi først have spiste alle de gode cremelinser som er kommet i fryseren - og det er ikke en dårlig opgave :-)
Så er der nogle gode kager i fryseren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)