søndag den 10. februar 2013

Rugfler

Første gang jeg smagte Hattings rugfler, var jeg simpelthen solgt. Ikke nok havde den en dejlig sprød skorpe, strukturen og smagen var rigtig god - og så var den forholdsvis sund pga det var med fuldkorn. Jeg har derfor selv forsøgt mange gange at fremtrylle en bolle som var lige så god. Indtil et bagekursus hos Miele var det uden resultat.

Se opdateret opskrift med ølandshvede
Men denne her opskrift, som jeg selv har justeret for at tilsætte noget fuldkornsmel, er faktisk bedre end rugflerne. Vi er blevet helt vild med den som morgenbrød i weekend. Så da vi skulle have gæst i weekenden og Meyer samtidig skulle fodres, så var det oplagt at lave en portion.

Det er en dej som tager noget tid at lave, og du skal derfor gå igang allerede torsdag aften hvis de skal kunne bages lørdag morgen. Kommer du først i tanke om det i løbet af fredagen, kan det dog godt fixes alligevel. Men selve dejen skal mindst 12 timer i køleskabet (gerne et helt døgn). Se nyest version af rugflerne som kan bages noget hurtigere.

ca 15 rugfler
1. dag
75 g rugkerner
75 g vand (3/4 dl vand)

Sættes i blød i køleskabet. Her kan du som nævnt snyde lidt. Enten ved at koge rugkerne op i vandet inden du skal bage - du skal så lige lade det køle lidt af. Eller du kan vælge at anvende fx græskarkerne, de behøver ikke sættes i blød

2. dag
300 g hvedemel
200 g fuldkornshvedemel
125 g rugmel
7 g gær
13 g salt
75 g surdej
ca 6 dl vand

Når dejen flyder hurtig sammen og dækker randen, er den perfekt
Bland alt melet og smuldre gære ud i det. Tilsæt rugkerne og surdejen. Der skal nu tilsættes så meget vand, at når du glider en finger igennem dejen lukker den hurtig randen. Dvs. en forholdsvis blød dej. Derved kan mængden af vand variere afhængig af hvilket mel du bruger. Når mængden af vandet er perfekt tilsættes salten og dejen æltes ca 10 minutter på røremaskinen.

Tag en skål og smør den med rapsolie, og til den i køleskabet i ca 20-24 timer (dejen hæver knap til dobbelt størrelse).

3. dag
1. spsk hvedemel
2 spsk havregryn/Hørfrø


Hældes ud på meldækket bord

Tag dejen ud af køleskabet og lad den hvile i skålen i ca 1/2 time. Tænd for ovnen på 230 grader. Når ovnen er godt varm, drysser du lidt mel ud på bordet og drysser lidt havregryn ud på bordet (du kan i stedet fx vælge hørfrø, græskarkerne - det er til pynt på brødet). Når alt er klart kan du hælde dejen ud af skålen, men vær opmærksom på at nu skal du helst arbejde lidt hurtigt, så dejen ikke får lov til at flyde for meget ud. Når du hælder ud af skålen, så brug dejskraber til det. Dels klistrer dejen, dels bevirker det at du ikke ælter noget af luften ud af dejen.

Den ene side vippes oven på
Når du hældt dejen ud, skraber/vipper du med dejskraberen to af siderne ind over - så det bliver til et aflangt stykke. Du skal nu vende dejen, så toppen bliver bund. Derved kommer samlingerne også i bunden. Del nu dejen på den lange led, og del hver stykke i 5-6 stykker og kom dem på pladen. Du kan godt opleve at de flyder lidt ud, når de kommer på pladen, men så kan du evt skrabe dem lidt mere sammen med dejskraberen.

Dejen vendt om
Deles i to



Rugfler bages ca 25-30 minutter i ovnen - de skal hellere have 2 minutter for lang tid, end for lidt.


Mums :-)

4 kommentarer:

  1. Hej Mette
    Jeg har aldrig prøvet at bage rugfler, men jeg synes disse ser så lækre ud, at jeg nu vil kaste mig ud i det.
    Derfor har jeg måske, et lidt dumt spørgsmål :)

    Der står, at der skal 75g surdej i. Skal jeg selv lave en hvilken som helst surdej eller har du brugt Tørsleffs surdej?

    Mvh Majbritt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Majbritt

      Jeg har brugt den surdej som jeg skriver om på bloggen (kaldet Meyer), men jeg mener du kan bruge hvilken som helst surdej (hvede eller rugsurdej). Men jeg tror også du kan bruge Tørsleffs surdej - jeg har ikke testet den selv endnu.

      Lyder super du vil kaste dig ud i det - du vil klart ikke fortryde det. De smager rigtig godt.

      Slet
    2. Hej Mette
      Vil blot fortælle, at jeg nu har bagt ruflerne med Tørsleffs surdej og de blev helt fantastiske. Så det kan i hvert godt lade sig gøre :)

      Det er ikke sidste gang jeg bager dem. Tak for opskriften :)

      Slet
    3. hej Majbritt

      Det lyder rigtig godt, vil selv forsøge med Tørsleff meget snart, når du skriver det ka nlade sig gøre.

      Skønt at det ikke kun er mig som er vilde med dem, de er nemlig super gode.

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)