torsdag den 28. februar 2013

Sunde småkager - havregryn, chokolade og mandler

Da jeg lavede en portion af havregrynssmåkagerne lavede jeg en dobbelt portion som jeg delte i to. Den ene blev bagt som almindelig havregynssmåkager, den anden portion tilsatte jeg hakkede mandler og mørk chokolade. Så blev det det lidt mere cookies-agtigt.



ca 20 havregryn og chokoladesmåkager
100 g smør
3 dl havregryn
2 dl hvedemel
½ dl brunt farin
1 dl kogende vand
½ tsk bagepulver
½ tsk salt
½ tsk kanel
50 g groft hakket mandler
75 g groft hakket mørk chokolade


Hæld det kogende vand over havregrynene i en skål. I en anden skål blandes/piske smør og sukker sammen, hvorefter resten ingredienserne tilsættes. Jeg valgte at trille den til en pølse med en diameter på ca 4 cm, og kom den i fryseren i en time. Jeg skar disse småkager i lidt tykkere skriver end jeg normalt vil gøre med småkager.

Småkagerne bages ca 16 minutter ved 180 g varmluftovn.

Jeg brugte kun halvdelen af pølsen i fryseren og jeg tror ikke der går lang tid inden den anden halvdel bliver bagt. For resultatet blev en meget lækker småkage - kan med god samvittighed betragtes som en cookies.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)