torsdag den 21. februar 2013

Sunde småkager med fuldkorn og ingefær


Indrømmet jeg har til tider en meget sød tand, og kan derfor godt lide at spise kage. Derfor forsøger jeg løbende at ændre eksisterende opskrifter så de bliver lidt sundere. Da jeg så et af afsnit af DRs Bagedyst hvor der blev bagt fuldkornssmåkager var jeg bare solgt.

Første forsøg var på ingen måde vellykket, kagerne flød total ud. De kunne nærmest bruges til havregrynskage i stedet for. Det var første gang at jeg bagte med fuldkornshvedemel, og jeg kunne konstatere at den variant jeg havde valgt var alt for grov. Det var flere kerne end mel i blandingen, så resten af posen endte med at blive brugt som hvedekerner i diverse opskrifter. Næste forsøg blev markant bedre, men jeg fik skåret kagerne alt for tykke – for at de denne gang ikke flød ud for mig.

Til brug for lidt weekend hygge bagte jeg derfor en portion af småkagerne, i min tilrettet version af opskriften.

ca 20 fuldkornssmåkager
25 g hvedemel
100 g fuldkornshvedemel
75 g smør
100 g brun farin
¼ tsk bagepulver
1/2 spsk tørret ingefær
½ æg
1/4 tsk kanel


Dejen samles hurtig sammen – for at undgå at smøret bliver for blødt og rulles til en pølse. Jeg valgte at lave det med en diameter på ca 4 cm. Derefter kommes det i fryseren i en time. Da jeg havde æltet en dobbelt portion, rullede jeg to pølser af dejen, og lod den ene blive liggende. Så er der nemlig nemme friskbagte sunde småkager en anden dag.

Når dejen er taget op af fryseren, skæres dejen ud. Idet den ikke flyder ud, er det nu du skal bestemme tykkelsen. Jeg valgte denne gang at lade dem være ca 3 mm.

De bages i ovnen ved 180 grader i 15-20 minutter, alt afhængig om du gerne vil have den hårde eller lidt bløde. Personligt er jeg til at de er lidt hårde. De kan efterfølgende opbevares i en småkage dåse, jeg tror dog de er bedst hvis de bliver spist i løbet af en uges tid. Længere tid har jeg ikke nået at opbevare dem :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)