torsdag den 28. februar 2013

Sunde småkager med havregryn og kanel



Da jeg arbejder hjemme i dag, syntes jeg det skulle fejres med lidt sund hjemmebag. Da jeg samtidig havde spist de sidst af disse lækre fuldkornssmåkager som aften hyggesnack, blev det derfor en portion af disse havregrynssmåkager. Det er nogle småkager som både kan betragtes som kiks og cookies - de er rigtig lækre, uden at være alt for søde i det.
Grundopskriften på havregrynssmåkagerne har jeg fundet her, men jeg valgte at tviste den lidt med brunt farin og kanel.
Det er rullen med havregrynssmåkagerne nederst
ca 20 havregrynssmåkager
100 g smør
3 dl havregryn
2 dl hvede
½ dl brunt farin
1 dl kogende vand
½ tsk bagepulver
½ tsk salt
½ tsk kanel

Hæld det kogende vand over havregrynene i en skål. I en anden skål blandes/piske smør og sukker sammen, hvorefter resten ingredienserne tilsættes. Jeg valgte at trille den til en pølse med en diameter på ca 4 cm, og kom den i fryseren i en time. Du kan også vælge at rulle dejen ud og udstikke småkagerne, så skal du blot komme dejen i køleskabet i mindst en time. Kagerne flyder ikke ud, men jeg havde skåret i dem 4-5 mm tykke skiver - de kunne evt have været lidt tyndere.

Småkagerne bages ca 16 minutter ved 180 g varmluftovn. Jeg bagte kun halvdelen af dejen - resten blev i fryseren, så kan man nemlig nemt få noget nybagt igen, eller lynhurtig få noget til kaffen når der kommer gæster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)