søndag den 24. februar 2013

Sunde småkager - pop tarts med nutella

Da jeg faldt over denne her opskrift, tænkte jeg straks på min storebror som jeg ved elsker nutella - men hvem gør egentlig ikke det :-)


Derfor var en klart oplagt at skulle være den skulle testes når min bror og hans familie kom og besøgt os i sommerhuset i denne weekend.

Opskrift til 12 stk.

75 g. smør
75 g. sukker
1 tsk. vaniljesukker
1 æg
1/2 spsk. koldt vand
50 g. rugmel
100 g. hvedemel
+ 6-12 tsk. nutella

 
Æg, vaniljesukker og sukker piskes sammen til en luftig masse hvorefter smør, koldt vand og mel tilsættes. Dejen skal æltes fri for eventuelle smør-klumper. Du kan nu vælge enten rulle dejen ud og anvende en udstykker til at stikke 2*12 figurer ud, eller at rulle dejen til til pølser og skære af disse. Jeg valgte at rulle dejen til en pølse, som kom i fryseren i ca 1 time. Her kunne jeg efterfølgende se at det vil være en god ide at rulle pølsen med den diameter du ønsker pop tarten har. Det havde jeg ikke tænkte på, så jeg måtte have gang i kagerullen og rulle de små stykker ud. Det var lidt dobbelt arbejde.

Der skal bruges to figurer (eller skiver) pr pop tarts- dvs. henholdsvis en top og en bund . Jeg komme en lille tsk nutella på bunden og placerer toppen oven på. Dernæst presses med en gaffel langs kanterne og der pensles med et æg. Jeg var bange for at nutellaen flød for meget ud, men det gjorde den slet ikke. Så næste gang bliver det med en tsk nutella i hver.


Så er det en tur i ovnen ved 200 grader i 10-14 minutter. Det er lige før jeg vil mene at disse pop tart næsten bedre kan gå under betegnelsen cookie end småkager, for de virker store og høje - lige sådan som jeg gerne vil have en cookie.

Dommen fra testpanelet var at de var gode, men der var naturligvis ikke nogen som ville protestere hvis der kom mere nutella i.

Næste gang vil jeg servere dem lune - det er lige før man kunne overveje at tilføje lidt vaniljecrem, så det blev en minitærte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)