fredag den 22. februar 2013

Testning af ny rugbrødsform og opskrift

Nu kom dagen hvor jeg kunne teste nyerhvervelsen – den nye rugbrødsform. Da jeg samtidig dels skulle bage ekstra pga familiehygge i sommerhuset og gerne ville teste rugbrødet med ekstra kerner, så er bagt to rugbrød. En ene efter min normale opskrift, og så en testversion hvor jeg tilsatte ekstra rugkerne.



1 rugbrød:
Test versionen:
1. dag - i blødsætning
150 g solsikkekerner
300 g rugkerner (skårne)
100 g hørfrø
550g vand
13 g salt

blandes sammen i en skål, og sættes i køleskabet.

2. dag - æltning
200 g surdej
200 g rugmel
200 g speltmel
200 g fuldkornshvedemel (du kan også vælge almindelig hvedemel eller et mix af det)
30 g maltmel
10 g gær
250-280 g vand


Bland ingredienserne fra 2. dag sammen (minusvandet), tilsæt kernerne fra 1. dag. Tilsæt stille og roligt vand til dejen føles "slimet". Dejen må ikke være for tør og heller ikke for flydende så du ikke kan forme den med hænderne.
Testversionen kom direkte i den nye form, som ikke skal smørers og blev drysset med grovvalset havregryn. Den oprindelige version kom i den gamle form, som blev smurt og blev drysset med solsikker. Derefter hævede de i ca 24 timer inden de kom i ovnen ved 180 grader i 1 ½ time.


Den lyse til venstre er bagt i den nye form, og man kan klart se forskellen. Rugbrødet bagt i den penslede form, ser mere "rigtig" ud i farven. Men begge rugbrød virkede rigtig sprøde - og det vigtigste, rugbrødet kom super nemt ud af den nye form, mens den skulle have lidt hjælp i den almindelige form.

Samtidig syntes jeg at den nye blanding smagte rigtig godt, kunne nok godt have fået ca 5 minutter mere i ovnen. Men det bliver klart min nye standard opskrift.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)