tirsdag den 12. marts 2013

Chokorug - lidt a la lagkagehuset

Så var det min tur til at blive forelsket i Lagkagehusets chokorug. Derfor kastede jeg mig ud i et forsøg på selv at bage dem. Selve opskriften på dem kan man ikke finde på nettet, da Lagkagehuset ikke vil ud med den (forståeligt nok). Men lidt søgning på nettet gav forskellige forslag. Den som jeg syntes kom tættest på, var denne her, men der manglede gulerødder (som jeg syntes at kunne smage at der var i de originale). Samtidig ville jeg godt anvende surdej, så derfor ændrede jeg lidt i opskriften.




ca 15 stykker chokorug:
Dag 1:
1 dl surdej
5 g gær
275 g rugmel
4 dl koldt vand
160 g knækkede rugkerner
90 g solsikkekerner
90 g græskarkerner
10 g maltmel
10 g salt
60 g fint revet gulerod

Dag 2:
200 g hakket mørk chokolade (i grove stykker a la en lille hasselnød)
100 g hakkede hasselnødder (den ene halv del i grove stykker, den anden halvdel i lidt mere fine stykker)

Dag 1:
Bland ingredienserne sammen og stil i køleskabet i 12-24 timer

Dag 2:
Tilsæt den mørk chokolade, de grove hakket hasselnødder samt revet gulerødder. Form det til ca 15 boller og rul dem i de fint hakkede hasselnødder. Lad det hæve en time og bag bollerne i ca 35 min ved 180 grader.

De smager rigtig godt, men kan ikke måle sig med lagkagehusets. Så næste gang fordobler jeg mængden af gulerødder, samt øger mængden af vand og tilsætter ca 125 g hvedemel. For selve rugstykket var for meget kerner og for lidt "brød" til at kunne sammenlignes med lagkagehusets.



Men til trods for dette, så syntes jeg de smager rigtig godt - og kan klart laves ud fra den opskrift jeg brugte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)