søndag den 17. marts 2013

Franske vafler/øretæver

Da vi sidste søndag holdt kærestens fødselsdag for min familie, havde vi købt en af hans ynglings småkager - franske vafler. Vi kunne konstatere at det ikke kun var min kæreste som var vilde med dem. Så da det denne søndag var kærestes familie kom til frokost, hvad jeg havde lyst til at forsøge selv at bage dem.


Selve vaflerne kan laves i god tid og blot opbevares i en kagedåse. Så er det blot at lave smørcremen og så er de klar til servering.

ca 15 vafler:
125 g hvedemel
125 g smør
1 æggehvide
sukker til drys

Smør og mel æltes sammen til en fast masse - som en almindelig usødet mørdej. Dernæst skal de på køl i mindst 30 minutter. Så rulles dejen ud i en tykkelse af ca 5 mm, hvorefter der udstikkes vaflerne i den facon som du ønsker.

Vaflerne pensles med æggehvide og vendes i sukker og du  kan for syns skyld lave et mønster med gaflen. Kommes på en plade og bages ved 200 grader i 8-10 minutter.

Smørcremen:
90 g smør
90 g flormelis

Piskes sammen og stilles på køl. Du kan også vælge at bruge smør og en past. æggeblomme. Der kan også tilsættes vanilje, kakao eller anden smagsfremmer til cremen. Men jeg kan personlig bedst lide den gamle kendte klassiker uden noget.



Vaflerne faldt i rigtig god hos familien, og det var meget nemt at lave dem. Så det er helt klart ikke sidste gang de er lavet. Men enten laver jeg dobbelt portion af dejen næste gang, eller også halverer jeg mængden af smørcremen, for der var alt for meget.

1 kommentar:

  1. Dem må man da også kunne servere med en skive is imellem :-)

    SvarSlet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)