søndag den 3. marts 2013

Hvidløgsbaguette/koldhævet flutes

Mit sidste eksperiment med koldthævet flutes endte ikke helt som jeg havde ønsket. Men så er det med at lave nogle nye eksperimenter. Så derfor havde jeg strikket denne opskrift sammen, og den var bare perfekt. Vi er begge helt vilde med resultat.

3 flutes:

1. dag om morgenen
1 dl surdej
2 dl hvedemel
1 1/2 dl vand

1 dl hvedekerner
1 dl vand

1. dag om eftermiddag/aftnen
2 dl groft rugmel
3 dl hvedemel
2 dl vand
15 g salt
15 g gær

Gæret smuldres ud i rugmelen og hvedemelen, hvorefter surdejen og hvedekerner fra om morgenen tilsættes. Der tilsættes vand til at du kan lave ”finger” testen. Dvs du laver en rande i dejen med din finger, og den flyder sammen med det samme.  Dejen æltes derefter et par minutter og saltet tilsættes, hvorefter dejen æltes et par minutter igen.

Skal nu hæve 20-24 timer i køleskabet.


Dejen hældes forsigtig ud på et meldækket bord og strækkes i et rektangel stykke, hvorefter det deles i 2-3 stykker. På to af stykkerne valgte jeg at komme blødt hvidløgssmør. Derefter foldes de lange sider ind over, og baguetten vendes så den hæver på folderne. Derefter hæver det i 1 timer. Når de skal bages, vender jeg bagutten om, så de har folderne op ad.
Imellemtiden skal ovnen være tændt på 275 grader – så den er rigtig god varm. Få minutter før baguettene sættes ind, sætte jeg bradepanden fyldt med vand i. Når brødet sættes ind, skrues der ned på 250 grader og efter 10 minutter ned på 235 grader.


Baguettene blev i alt bagt i ca 30 minutter.

6 kommentarer:

  1. Hvor ser de lækre ud. Bager selv - men aldrig set så flotte flutes.
    Mange hilsner Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også selv rigtig glad for resultatet, for de smagte også super godt

      Slet
  2. Ja, så er jeg her igen. Stadig hel vild i varmen over din flutes.
    Hvilken slags flutesform har du? Er de 4 fordybninger i 1 form eller har du flere der er sat sammen. Har forgæves søgt efter en form med plds til 4 stk. Det ser ud til at det passer med en hel bageplde .
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  3. Hej Charlotte, du er altid velkommen :-)
    Der er fire fordybningerne i formen som passer perfekt på en hel bageplade. Jeg har fundet den hos Imerco

    Hilsen
    Mette

    SvarSlet
  4. Hvad er opskriften på Surdejen, er den et sted her på Blogger?
    P.S. Super flotte baguette
    mvh. Samuel :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Samuel

      Du kan finde opskriften på surdej i dette indlæg
      http://hvadskalvibage.blogspot.dk/2013/01/surdej.html

      Hilsen
      Mette

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)