fredag den 29. marts 2013

Hvorfor selv bage rugbrød?

For mig er svaret meget enkelt - det smager meget bedre end det du kan købe. Jeg har aldrig elsket rugbrød, men efter jeg er begyndt selv at bage rugbrød, kan jeg faktisk finde på at spise et stykke brød med bare tynd skrabet smør eller marmelade.

Hovedårsagen til at vi har valgt det hjemmebagte rugbrød frem for købebrødet, er at vi i dette her tilfælde ved hvad som kommes i brødet. Der er ikke tilsat diverse konserveringsmidler eller EXXX. Ulempen er så at det ikke kan holde sig i flere dage, hvilket egentlig ikke er et problem, men mere at at vi skal vende os til at fryse det i mindre portioner. Men det er tilgengæld tankevækkende købebrød kan holde sig oppe i over en uge (hvilket jeg har oplevet) men hjemmebagt kan kun holde sig oppe et par dage.

Vi har tit snakket om det egentlig var billigere selv at bage det, så da jeg denne gang bagte en dobbelt portion, var det oplagt at regne lidt på det. Jeg har taget udgangspunkt i det jeg "plejer" at give for råvarerne. Dvs ikke noget om ekstra godt tilbud i Bilka/Kvickly, samtidig er mine meltyper hverken "luksusprodukter" eller økologiske, men stadig nogle råvare af en god kvalitet.




Personligt blev jeg overrasket over at prisen, for de to rugbrød svarer til 3 af dem du kan købe ved bageren. Jeg fik 60 skiver ud af de to rugbrød, men hvis du har en pålægsskærer, kan du nemt for nogle flere ud af det, for flere at mine var lidt tykke i det. Men selv med mine lidt tykke skiver så blev det til en pris på 1,34 pr skrive.



3 kommentarer:

  1. Hvis du bager det af surdej (og dermed ingen dyr ymer) og dropper maltmelen (for det er jo bare farve) kan du faktisk gøre det endnu billigere.

    Ud over det er jeg enig i betragtningerne. Billigere og bedre - win/win. Yderligere holder et surdejsrugbrød også længere. Vores brød holder sig fint en uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er ny læser, så så først nu din surdej er gået lidt amok. Det forklarer ymeren :)

      Slet
  2. Helt enig - både med ymeren og maltmelet. Jeg har læst om nogle som anvender soya for at give farve - og det er jo endnu billigere end maltmelen.

    SvarSlet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)