mandag den 4. marts 2013

Hvornår er rugbrød færdigbagt og temperatur

Da jeg testede min nye opskrift på rugbrød i sidste uge, var dommen fra både min kæreste og mig at brødet var lækkert men havde en tendens til at være lidt klæg. Men det kunne en hurtig tur på brødristeren heldigvis ændre på. Men da jeg skulle bage en ny portion var spørgsmålet derfor hvor lang tid rugbrødet skulle have,
sidst fik det over 1 ½ time.
Det bragte et spørgsmål, som jeg har tænkt over indimellem, på banen igen. For hvordan mærker man at et rugbrød er bagt. Hvis det er et almindelig brød, så plejer at jeg at banke under det og kan høre på den hule lyd hvordan det er. Men da jeg bager rugbrødet i en form, er dette ikke så nemt. Kan naturligvis tage det ud, og så banke på det. Men jeg synes ikke bankelyden er lige så nem at registrere som ved almindelig hvedebrød.
Pludselig kom jeg i tanke om noget jeg havde læst/hørt for noget tid siden. Rugbrød skal have en kernetemperatur på 96-97 grader og hvedebrød omkring 98-100 grader.


Så da rugbrødet kom i ovnen denne gang, var det med et monteret stegetermometer og så kunne jeg bare vente spændt. Resultat blev at brødet nåede 96 grader efter 1:45 hvorefter jeg tog brødet ud af formen og sætte det ind i oven i 5 minutter til. Jeg synes brødet bliver endnu bedre ved lige at få et par minutter uden brødformen. Brødet lød perfekt da jeg bankede på det, og det var også super godt at spise - var på ingen måde klæg.

Opskriften jeg brugte var denne her, dog havde jeg ikke så mange hørfrø, så det blev halv hørfrø og halv græskarfrø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)