fredag den 22. marts 2013

Rugbrød uden surdej

Så er der dømt morgenmad
Da min surdej (Meyer) er blevet meget sur er jeg igang med at forsøge at genopfriske den. Derfor har jeg ikke noget surdej lige nu, hvorfor dette rugbrød er blevet bagt uden surdej. Du kan lave det hele på en dag, men idet jeg godt vil undgå at kernerne bliver alt for hårde, valgte jeg at sætte kernerne i blød aftnen inden.

1 rugbrød
1. dag
150 g rugkerner
150 solsikkekerner
100 g hørfrø
13 g salt
4 dl vand

Det hele blandes sammen og sættes i køleskabet natten over.
2. dag
200 g rugmel
200 g sigtet spelt mel
200 g hvedemel
30 g malt mel
50 g gær
4 dl tykmælk (eller evt kærnemælk)
2 dl vand

Meltyperne blandes og gære smuldres i. Derefter tilsættes tykmælken og kernerne fra dagen inden. Dejen æltes imens vandet tilsættes. Jeg tilsatte i alt 2 dl vand, hvorved dejen var hverken for tør eller for blød. Jeg vil hellere have at dejen er lidt for blød end for tør. Dejen hævede i rugbrødsformen en time ved stuetemperatur inden rugbrødet kom i ovnen ved 180 grader.

Jeg er blevet helt vild med at bage rugbrød med termometer, så den fik ca 1 1/2 time, hvor den nåede op på 98 grader og lød hul da jeg bankede på brødet.

Så kom brødet ud af formen, og fik 15 minutter til i ovnen. Brødet smuttede utrolig nemt ud af formen - jeg er utrolig glad for min investering i EVA's professionelle brødform. Eneste minus er at jeg synes brødet ikke ser lige så flot ud, som hvis jeg kommer det i en olie/smør smurt form. Tilgengæld er jeg aldrig nervøs for om det kan komme ud af formen uden problemer.



Dommen fra os begge her til morgen var at brødet var super godt, det skal klart gentages. Dog skal den have lidt længere tid, for selv om jeg brugte termometret var rugbrødet lidt klæg.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes det ser rigtig lækkert ud og har aldrig prøvet at bage rugbrød, men med din opskrift vil jeg prøve og se om det kan lykkedes. :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte, glæder mig til at høre om dit færdige resultat. Jeg har selv bagt vores rugbrød i 4-5 år og nyder hver gang jeg kan tage et lækkert brød ud af formen :-)
      Et vigtig tips er at dit brød skal have en temperatur på 96 for at det er bagt - læs evt nærmere her http://hvadskalvibage.blogspot.dk/2013/03/hvornar-er-rugbrd-bagt-og-temperatur.html

      Slet
  2. Hej når du kommer kernerne i er det så med det vand de har trukket i eller hælder du det fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis der er noget væske tilovers (hvilket der meget sjældent er) så bruger jeg også det i dejen. Men ved at kernerne står i blød i 12-24 timer så suger de næsten alt væsken.

      Slet
  3. Hej når du kommer kernerne i er det så med det vand de har trukket i eller hælder du det fra?

    SvarSlet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)