søndag den 14. april 2013

Hvidløgsbaguette/brød

Fredag aften er for mig afslapning efter en arbejdsuge, så der skal hygge. Derfor værdsætter både kæresten og jeg at nyde et godt glas vin den aften.





I fredags havde jeg lyst til lidt tilbehør til vinen, så da jeg kom hjem fra arbejde æltede jeg hurtigt et hvidløgsbrød sammen. Det duftede fantastisk godt imens det var i ovnen, og smagte super godt.


1 hvidløgsbrød (nemt til 4 personer)
150 g AMO vårhvedemel
75 g AMO vårrugmel
15 g gær
1 dl creme fraiche
ca 1 1/2 dl vand
5 g salt
+ smør og hvidløg

Jeg smuldrede gæren ud i melen og tilsatte creme fraiche og vand. Da dejen havde den rigtige konsistens tilsatte jeg salten, hvorefter røremaskinen æltede dejen i ca 10 minutter. Jeg valgte at bruge AMO's vårhvede og rugmel idet jeg er blevet helt vild med melet hæveevner og smag. Men du kan nemt bruge almindelig mel.

Jeg lod dejen hæve ved stuetemperatur i ca 1 time hvorefter jeg hældte det ud på et meldrysset bord. Dejen blev trukket ud til et langt fald stykke og jeg kom hjemmelavet hvidløgssmør i. Ca 1 1/2 spsk i alt. Så foldede jeg dejen sammen og lod brødet hæve på sammenfoldningen. Idet jeg havde nogle kerne der var sat iblød, kom jeg lidt af dem på bunden. Efter ca 1/2 time vendte jeg brødet om, og bagte det ved 230 grader i ca 30 minutter.

Resultatet blev rigtig godt, men næste gang vender jeg ikke brødet om. Sammenfoldningen af dejen bevirkede nemlig at smørret nu ikke længere var i toppen af brødet, men i bunden - det havde jeg ikke lige tænkt på .-). Derfor var meget at smørret trukket i bunden, hvor brødet var lidt blødt/svampet. Men da gjorde umiddelbart ikke noget, kerne havde hjulpet med at suge smørret..



Med bunden i vejret, hvor rugkerne havde suget noget af smørret

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)