tirsdag den 23. april 2013

Koldthævet grove/fuldkorns hveder

Vi har mange forskellige traditioner og højtider i Danmark, men en de traditionen jeg rigtig godt kan lide er det at spise hveder dagen inden store bededag. Indrømmet så skyldes at jeg den aften med god samvittighed at kan riste nogle hvede boller og spise dem lune med smør på - og evt noget pålæg eller marmelade.

Så derfor satte jeg mig til søndag at søge rundt på nettet. Der er mange forskellige, men jeg synes at der i næsten alle mangler det som gør hveder anderledes end almindelig krydderboller - kardemomme. Så derfor valgte jeg selv at brygge en opskrift sammen.



Idet jeg skulle være sikre på at hveder blev god nok, valgt jeg at ælte dejen allerede søndag, så der mandag aften kunne holdes testspisning. For så havde jeg jo et par dage ekstra til teste inden hvederne skulle være klar til torsdag aften. Resultatet blev rigtig godt - hvis man lige ser bort fra at bollerne ikke lignede hveder. Dejen var lidt for tynd til at bollerne kunne formes så høje som hveder. Så næste gang skal der noget mindre vand i.




ca 12 hveder

100 g fuldkornshvedemel
200 g sigtet speltmel
300 g hvedemel
25 g gær
150 g skyr (du kan også nemt bruge fx ymer, creme fraiche eller kvark)
1 spsk sirup (eller honning)
10 g salt
1 tsk kardemomme
ca 6 dl vand (bør nok max være 5 dl pga dejen blev lidt for flydende)

2 kommentarer:

  1. Hvor ser de lækre ud!

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. De smagte også rigtig godt - så bare ikke ud som alm. hveder. Men da jeg foretrækker en sprød skorpe fremfor sammenbagte boller, så var det jo perfekt

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)