søndag den 21. april 2013

Langtidshævet ølandshvede boller

Så var det tur til at få testet den pose ølandshvedemel som jeg købte for noget tid siden. Det blev nogle rigtig lækre boller med det mix af en sej krumme og lufthuller som jeg rigtig godt kan lige.




Jeg valgte at følge opskriften som var på melposen, dog med lidt tilrettelser idet jeg manglede nogle af ingredienserne.



2 brød eller ca 16 boller
800 g ølandshvedemel
15 g gær
1 dl creme fraiche (i opskriften var det yoghurt)
1 spsk sirup (eller honning - som det var i opskriften)
5 g salt
ca 7 dl vand

1.dag:
Jeg smuldrede gæret ud i melet og tilsatte creme fraiche, sirup, salt og noget af vandet. Dejen valgte jeg at ælte på maskinen og jeg tilsatte kun vand til at dejen stadig var sej. Den måtte ikke blive for blød. Det var min mening at salten først skulle tilsættes når dejen skulle æltes igennem til sidst, men uden at tænke over det kom jeg salten i sammen med sirupen. Det gør ikke noget, men jeg synes at gæren skal have lov til at arbejde lidt inden salten kommer i.

Dejen blev æltet i knap 10 minutter på maskinen. Slutresultatet var en flot glinsende sej dej. Så var det i køleskabet med den i 8-24 timer.

2.dag:
Næste dag hældte jeg dejen ud på køkkenbordet, hvor jeg forinden havde drysset med noget meget groft hvedemel. Dejen var hævet til mindst dobbelt størrelse og virkede rigtig lækker og sej.

Dejen blev skåret i 16 stykker og jeg kom dem på plade med det sammen. Du kan også vælge at bage det som brød, og så komme det over i nogle hævekurve. Uanset hvad skal det nu hæve i 1-2 timer. Boller vokser noget under hævning.

Ovnen blev varmet rigtig godt op - 250 grader - inden bollerne kom ind. Derefter skruede jeg temperaturen ned på 230 grader varmluft hvor bollerne fik 15 minutter. Derefter fik de 5 minutter ved 210 grader. Når jeg bager med høj temperatur i længere tid og laver temperatur bagefter vælger jeg ofte at sætte en ekstra plade i ovnen fra starten - med mandler på. I dette tilfælde fik de 15 minutter i oven og derefter på panden i nogle minutter i soya, så er der samtidig lavet en lækker omgang soyamandler til fredagshyggen :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)