onsdag den 10. april 2013

Opskrift på chokorug a la Lagkagehuset

Nu var min beholdning af sidste forsøg af chokorug opbrugt, så derfor rørte jeg en ny portion i en tilrettet opskrift.



Resultatet blev rigtig god - sprøde uden på og saftige inden i. Så det er klart ikke sidste gang denne opskrift bliver anvendt. Måske tilsat lidt flere nødder, men det er kun fordi jeg så godt kan lide smagen af nødder.

ca 30 chokorug
1. dag
140 g fint revet gulerod
275 g rugmel
100 g hvedemel
10 g maltmel
90 g solsikkekerner
90 g græskarkerner
20 g gær
1 dl creme fraiche
2 1/2 dl vand
160 g knækkede rugkerne (som havde stået i blød i 2 1/2 dl vand nogle timer)
15 g salt

2. dag
200 g mørk chokolade
120 g nødder (kan også være mandler)


Jeg havde sat rugkerne i blød nogle timer før, men det behøver du ikke at gøre. Det var blot for at være sikre på at kerne var helt bløde inden de blev bagt.

Gæren smuldres i melet, hvorefter alle de andre ingredienser til dag 1 tilsættes - undtaget salten. Du tilsætte vand til at dejen er meget blød. Dejen skal ikke være flydende, men mere blød end til almindelig bolledej. Når dejen har den rette konsistens tilsættes salten og dejen æltes i ca 5 minutter. Derefter sættes den på køl  i 12-24 timer.


Dejen tages ud af køleskabet og så er det tid til at tilsætte nødder og chokolade. Jeg kan godt lide at der ind imellem er lidt store stykker chokolade og nødder i chokorugen, så derfor hakkede jeg chokoladen i en blanding af grove og fine stykker. Nødderne kom jeg i en pose og bankede et par gange med kødhammeren. Så var nødderne nemt hakket i stykker.

Jeg anvendte to spiseskeer til at sætte dejen på pladen. Derved fik chokorugen også en rimelig ens størrelse.

De blev bagt ved i ovnen 190 g varmluft i ca 20-25 minutter.




2 kommentarer:

  1. Mmh, de ser bare gode ud - synes også grove chokoboller er de bedste (;

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, jeg synes det er en super lækker (og nem) snack at have med på arbejde

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)