mandag den 8. april 2013

Sunde småkager/cookies - med rug, kakao og appelsin

Duften og smagen af nybagte småkager er lækker. Så derfor forsøger jeg løbende at lave dels nogle (forholdsvis) sunde varianter, samt nogle varianter som kan fryses i rå tilstand. Fordelen ved at kunne fryse dem er dels at man oftere kan få friskbagte, samt at der ikke ligger så mange fremme og "frister".


Disse er inspireret af denne opskrift på cookies, men jeg ændret lidt i den. Idet jeg brugte groft rugmel flød mine ikke så meget ud, det syntes jeg faktisk ikke var et minus. Jeg synes de var lækre, og det passer lige med 1-2 styk til aftenskaffen.

ca 30 stk
100 g sukker
70 g brun farin
100 g smør
3 tsk vanillesukker
1 tsk natron
2 æg
1/2 tsk salt
220 g groft rugmel
120 g havregryn
1/2 dl kakao pulver
Revet skal af en appelsin


Pisk begge typer sukker og smør sammen til en luftig masse. Tilsæt dernæst vanillesukker, æg, salt og natron imens du pisker dejen. Bland/vend meltyperne og kakao sammen og tilsæt det til dejen, som piskes godt igennem.




Brug en teske til både at afveje dejen og til at forme dejen til kugler. Kom kuglerne på bagerpapir og giv dem et lille tryk så de bliver lidt flade. Du kan nu enten komme dem i fryseren på papiret, eller sættes dem i ovnen. Når de er frosne, kan du komme dem i poser. Så er det nemt at tage nogle stykker op, når du har lyst til friskbagte småkager.

Så skal de bare trykkes lidt flade, og så en tur i fryseren
Hvis du tager dem op fra fryseren passer 10 minutter ved 230 grader perfekt. Hvis de ikke er frosne max 10 minutter ved 200 grader, ellers kan de blive lidt for tørre hvis de får for meget. Men selv hvis de er lidt tørre i det, synes jeg de smager rigtig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)