onsdag den 1. maj 2013

Cremelinser - final version

Da jeg havde en rest kagecreme i køleskabet, var det oplagt at lave endnu en portion af cremelinser. Denne gang valgte jeg at rulle dejen noget tykkere end de sidste par gange, og kom samtidig kun 1 tsk creme i. Så skulle jeg gerne udgå at låget "sprænger".



Samtidig tilsatte jeg denne gang lidt hvid hvedemel i dejen, som bevirkede at der kom fibre i kagerne. Men samtidig blev dejen mere porøs. Men der var klart færre sprængte låg. Da jeg havde dej til 11 linser, men kun kagecreme til 8 stk, kom jeg lidt marmelade i de sidste tre.

Det endelig resultat var super godt, så nu har jeg vist fundet den perfekte dejen, og dosis af creme (max 1 tsk pr linse). Resten af portionen kom i fryseren til de andre cremelinser, så nu har vi vist til et stykke tid.



11 cremelinser
150 g smør skåret i mindre stykker
200 g hvedemel
40 g hvid hvedemel
125 g sukker
1 tsk vanillesukker
1/2 tsk tørret ingefær
1 æg
1 spsk vand

Alle ingredienser samles hurtigt og æltes (med hånden) til en ensartet masse, hvorefter dejen stilles på køl i mindst 1 time. Dejen skal være koldt når du skal arbejde videre med den. Så nærmere på  for hvordan de laves

Linserne bages ved 185 grader i ca 25 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)