lørdag den 11. maj 2013

Lækre havrestykker - til pulled pork

Både kæresten og jeg var helt vilde med det havrebrød som jeg tidligere har bagt. Så da jeg skulle bage nogle gode burgerboller til pulled pork, var kærestens forslag at brugte samme opskrift. Samt at jeg i stedet for to brød kun delte dejen til 12 boller. Jeg var lidt bange for om de blev for store - men de passede simplethen perfekt til det.



Jeg ændrede lidt i den oprindelige opskriften, herunder forsøgte at forenkle selve processen.


12 store havrestykker
1. dag om morgenen:
1 dl surdej
2 dl hvedemel
2 dl groft rugmel
3 1/2 dl vand
1 dl hvedekerner

1. dag om aftnen:
700 g hvedemel
150 g havregryn
6 dl vand
2 spsk salt
15 g gær

1. dag om morgenen blandes surdej, mel, hvedekerner og vand sammen og stilles på køkkenbordet i 8-10 timer. Jeg kom et viskestykker over, så det kunne hygge sig imens jeg var på arbejde.

1. dag om aftnen blandes mel og vand i surdejen fra om morgenen. Dejen røres godt, hvorefter salten tilsættes og der røres igen et par mintutter. Dernæst hviler den 30 minutter inden du igen ælter med hånden. Så skal dejen i køleskabet i 12-24 timer.

2. dag (ca 3 timer før du vil have det ud af ovnen):



Hældt ud på meldækket bord
Dejen vendt så folderne er for neden

Hæve lunt i ca 1 time


Så var det ind i ovnen ved 235 grader i ca 35 minutter.

Eneste problem var faktisk at vi spiste dem alle sammen inden jeg kom i tanke om at der skulle tages billeder af det færdige resultat. Men så er det jo godt man har en grund til at bage dem en ekstra gang. 

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hvis du har en surdej i forvejen vil jeg klart anbefale at bruge denne. Men ellers kan du starte en surdej på denne måde http://hvadskalvibage.blogspot.dk/2013/01/surdej.html

      Slet
  2. Mange tak , nej jeg har ikke nogen surdej selv...

    SvarSlet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)