tirsdag den 11. juni 2013

Nemme hvidløgsbrød med basilikum

Til søndagens grillmad skulle der også noget godt brød. Men et kik i fryseren vist at med mindre vi ville have rugbrød eller købepølsebrød, så skulle der bages.


Jeg tog derfor udgangspunkt i en rest hvidløgssmør, en basilikumspotte som var ved at dø og den begrænsede mængde gær vi havde i køleskabet.



Hvidløgsbrød (3-4 personer)
2 dl fuldkorns hvedemel
2 dl hvedemel
1 dl bulgur
15 g gær
2 1/2 dl vand
5 g salt
hvidløg
basilikum
smør


Smulder gæren i melblandingen og tilsæt vand. Jeg tilsatte vand til at dejen ikke længere var hård at arbejde med. Tilsæt derefter salten og lad dejen ælte ca 5 minutter og hæver derefter i ca 45 minutter

Du kan vælge at bruge ren smør eller tilsætte nogle smagsstoffer - jeg hakkede basilikummen fint og blandte det i en rest hvidløgssmør.


Når dejen er hævet rulles/trækkes den ud og smør smørret ud på midten. Fold nu dejen ind over, og sæt brødet til hævning i ca 45 minutter. Jeg lod den hæve på de sider som var foldet ind under.

Inden brødet bages, kan du vælge at ridse i brødet. Jeg bagte det 25 minutter ved 200 grader. Så duftede køkkenet rigtig dejligt at hvidløg og basilikum :-)

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud det brød. Hvidløgsbrød er bestemt ikke at kimse af ;)

    Knus Anne - etnipsalt.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig - jeg er vild med kombinationen af lunt brød og hvidløgssmør :-)

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)