fredag den 28. juni 2013

Sommer skyr panna cotta - med jordbær




I vinteren og foråret har jeg flere gange lavet skyr panna cotta som dessert når vi skulle have gæster. Gæsterne var vilde med den  og nogle bad om at få næste gang de kom (såvel børn som voksne). Samtidig er det en dessert som ser utrolig flot ud, smager godt, og kan laves dagen inden. Så man ikke stresser rundt i sidste øjeblik. 
Nu er det ved at være nogle måneder siden vi har fået den sidst og en god veninde kom på besøg - så var det oplagt at kaste sig over den igen.

Jeg har lavet panna cottaen med forskellige slags toppings; havtorn, citrus/grape og appelsin. Personligt er jeg mest vil med den med havtorn, idet havtornen giver det perfekte syrlige tvist til retten. Men da jeg ikke har mere havtorn i fryseren og det er sæson for friske jordbær, blev disse i stedet anvendt.

Selve panna cottaen blev lavet efter den sædvanelig opskrift. Men i stedet for at koge jordbærerne for at anvende dem som geletoppings, valgte jeg at skære bærerne i mindre stykker og drysse dem med lidt sukker. De fik så lov til at stå ca 10 minutter så det meste at sukkeret var smeltet.
I bunden kom der nogle stykker jordbær hvorefter der blev hældt panna cotta over dem. Det var min mening at lave lag med skiftevis jordbær og pannacotta, men panna cottaen var ikke stiv nok til det. Så derfor kom resten af jordbærerne blot i glassen og resten af panna cottaen kom over.

Så på køl et par timer (eller til næste dag) så har du en utrolig flot sommerlig dessert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)