mandag den 3. juni 2013

Sunde banan og dadel cookies/muffins

Da bananerne i frugtskålen var ved at se lidt kedelig ud, var det oplagt at prøve at brygge en portion banan cookies/muffins sammen ud fra denne opskrift.



Indrømmet jeg er ikke den store dadel spiser - giver dårlige flash back til barndommen omkring  marcipankonfekt op til jul. Men da vi hos nogle venner blev introduceret til snacken "dadel omviklet med bacon og derefter langtids bagt" var jeg bare solgt. Så derfor blev der fluks indkøbt en pakke dadeller. Men selv om jeg gerne ville, så vil det ikke være så sundt igen at bruge hele pakken til bacon dadler. Så derfor kom der også et par dadler i dejen - i stedet for sukker.

Resultatet blev en meget lækkert, svampet cookie/muffins version, som passer perfekt til aftenkaffen eller som en eftermiddagssnack. For mig er de en mellemting mellem cookies (pga størrelsen) og muffins (pga konsistensen). Dvs de er ikke sprøde som en cookies - men tilgengæld føler du heller ikke at du spiser rent sukker, og de er heller ikke så store som en muffin.

ca 8 banan stykker:
2 modne bananer
4 dadler
2 dl havregryn
1/2 dl fuldkornshvedemel
1/2 dl groft speltmel
1/2 tsk kanel
1/2 tsk bagepulver
(50 g mørk chokolade)
(50 g nødder/mandler)



Mos bananerne godt sammen og hak/mos dadlerne. Jeg forsøgte at få lidt af skindet af dadlerne, men jeg tror reelt ikke det er nødvendigt. Bland derefter alle ingredienserne sammen. Dejen skal virke blød, men hvis du føler den kan trække lidt mere havregryn, kan det tilsættes.

Form ca 8 kugler med en ske, og pres dem falde. Sæt kuglerne i fryseren i 1-2 timer (eller flere dage) og bag dem efterfølgende ved 230 grader i ca 16 minutter. De skal ikke være fuldstændig gennembagte, men stadig være svampet i midten.

Da jeg havde formet dejen og sæt den i fryseren, og ville rydde op opdagede jeg nødder og chokoladen som pænt lå på bordet. Det havde jeg glemt at komme i, men de smagte rigtig godt uden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)