torsdag den 4. juli 2013

Hvilke kerner suger væske



Personligt kan jeg godt lide kerne i diverse brød og boller, men hvis de ikke bliver sat iblød inden æltningen af dejen er der en risiko for at det færdige resultat bliver tørt. Dette skyldes nogle kerner suger væske, og andre gør ikke.

Så derfor kastede jeg mig i går over et lille eksperiment med udgangspunkt i de forskellige kerner/frø som jeg havde i melskuffen.

Fra øverst til venstre og rundt:
Knækkede hvedekerner
Solsikkefrø
Græskarkerner
Hørfrø og sesamfrø (havde kun en lille portion af hver)
Knækkede rugkerner

I hver skål kom der 1/2 dl af kernerne og 1/2 dl vand, og så fik de alle lov til at trække 1 time - resultatet kan du se ovenfor.

Både rugkernerne og hvedekernerne sugede væsken. Til min overraskelse var alt væsken ved solsikkekerner også væk, nok forventede jeg at de sugede noget vand, men ikke så meget. Græskarkerner havde som forventet ikke suget noget væske.

Den største overraskelse var skålen med sesamfrø og hørfør. Jeg havde ikke forventet at de sugede noget som helst (hvorfor jeg havde blandet de to rester sammen). Sesamfrøene havde heller ikke suget noget væske. Men det havde hørfrøene - det var blevet til en klisteret masse.

Så udover lidt overraskelse fra henholdsvis solsikkekerner og hørfrø, så kunne jeg også konstatere at det var nok at kernerne får lov til at trække væske i ca 1 time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)