mandag den 29. juli 2013

Koldthævede brød på grillen

Nogle gange må det gerne bare være rigtig nemt at bage et lækkert brød til aftensmaden. Hvis du kan planlægge sådan at du kan lave dejen aftnen inden er dette brød super godt. Det kan dog også nemt røres sammen fra morgen stunden. Selve processen med at røre dejen tager max 5 minutter - det er lige til at nå om morgnen




2 brød:
1 g gær (ja - korrekt et gram)
320 g vand
1 tsk salt
350 g hvedemel mel (eller 200 hvedemel og 120 g fuldkornshvedemel)
100 g kerne (jeg anvendte halv/halv knækkede hvedekerner og solsikker)


Vand, gær og salt røres sammen til gæren er opløst hvorefter kerne og melet røres i. Når alt dejen er blevet vådt skal der låg på skålen (eller platisk over). Dejen skal nu gerne stå i 10-16 timer i stuetemperatur. Jeg laver det normalt aftnen inden og sætter det på køl, næste morgen tager jeg det ud af køleskabet og lader det stå i køkkenet til om aftnen.

Pizzastenen skal varmes godt op - skal gerne ligge på grillen i ca 30 minutter inden brødet kommes på. Temperaturen skal gerne være tæt på 300 grader (eller så højt om du nu kan få grillen).
Dejen skal hældes ud på et meldækket bord og siderne foldes ind over det. Del enten brødet i 2 eller 3 stykker og kom dem på pizzastenes bageplade (jeg vælger altid at anvende bagepapir på bagepladen, men det er smagssag).


Brødene skal have ca 20 minutter på grillen, tjek til dem efter ca 15 minutter og så om de evt skal vendes på pladen. Jeg oplever nemlig nogle gange at brødene kan blive lidt for sorte i bunden når de bages på grillen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)