fredag den 9. august 2013

Små nøddemazarintærter

Nu er jordbærsæsonnen ved at være overstået - og jeg nåede ikke at få bagt den lækre jordbærtærte som jeg normalt gør. I stedet bliv de indkøbte jordbær anvendt til sirup og marmelade (hvilket heller ikke er en dårlig anvendelses af jordbær).

Men da jeg havde lyst til lidt sødt i weekenden blev der taget udgangspunkt i denne opskrift og lavet små nøddemazarintærter. Mørdejen blev lagt med udgangspunkt i dejen til cremlinserne.

Fyld:
100 g marcipan - revet
100 g sukker
100 g smør
1/2 æg

Nøddefyld:
200 g blandet hakket nødder (hasselnødder, mandler og valnødder)
75 g smør
50 g sukker
1 spsk honning/sirup

Alle ingredienserne piskes sammen og der kommes en lille spiskefuld af fyldet i hver tærte. Tærterne bages i 10 minutter ved 200 grader.

Klar til nøddefyldet

Imens luner du nøddefyldet i en gryde, når det er kommet på tærterne får de ca 10 minutter mere i ovnen. Jeg gav dem præcis 10 minutter og jeg syntes faktisk at de fik lige for meget.

Lige kommet ud af ovnen

Når tærterne er kølet af kan du vælge at sprøjte noget smelte mørk chokolade på, men jeg synes ikke det er streng nødvendigt. Det er en rigtig lækker tærter som klart skal gentages, næste gang tror jeg dog at nødderne skal hakkes noget mere fint og så vil jeg have flere i. Men det er jo smag og behag hvilket jo er fordelen ved at bage diverse kager selv :-)


2 kommentarer:

  1. Hvor er det en skøn blog du har. Jeg har brugt en del tid til at bladre i dine opskrifter - er helt vild med dine skønne flutes.
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre. Skønt at der andre som kan bruge den :-)

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)