onsdag den 25. september 2013

Æblesmør med kanel og anis

Siden jeg i foråret faldt over denne opskrift på æblesmør har jeg gerne ville prøve at lave æblesmør.



På vores skrænt vokser der to vilde æbletræer så derfor fik jeg hurtig plukket et par kilo af hvert træ (hvilket man knap kan se på træerne, der er bare mange æbler i år). En smagstest af dem viste hurtigt at de var for sure spiseæbler, men der var klart noget smag i dem.

Da jeg ikke er synderlig vild med kardemomme, men havde noget hel kanel og hele anis liggende valgte jeg at anvende dette. Har du ikke krydderierne som hele, kan du også bare anvende det som stødt.

Det samlede resultat blev 3 glas æblesmør som jeg glæder mig til at nyde de næste par måneder. Både på boller men også ovenpå min havregryn til morgenmad samt som tilbehør til diverse vinterretter. Prøvesmagningerne under tilberedningen af smørret var meget gode.

ca 6 dl færdig æblesmør
1 1/2 kg syrlige æbler
4 dl vand
4 kanel stænger
12 hele anis
400 g sukker
evt atamon til at skylle glas i.

Skyld æblerne og skær dem i kvarte (kernehus mv skal ikke skæres af) og kom dem i en gryde sammen med vandet og krydderierne. Giv de hele anis et slag med fx en kødhammer inden de kommes i, så trænger endnu mere af smages fra dem ud. Lad æblerne koge op, hvorefter de simre under låg til de er blevet helt møre. Jeg lod det stå og småkoge i ca 1 times tid for at få så meget smag som muligt ud af krydderierne.

Mos de udkogte æbler igennem en sigte, derved fjernes kernehus og de hele krydderier. Det er lidt af et arbejde, men jeg synes klart at det færdige resultat er det værd.

Kom de moste æble over i gryde og tilsæt sukker. Gryden skal nu så stille og rolig og småkoge/boble uden låg. Jeg lod den stå i 3 timer og rørte i den ca hver 20 minut. Når smørret opnår en konsistens som gør at du kan tegne nogle streger med den på en tallerken, uden at den flyder ud , er den perfekt.

Jeg kom smørret på skoldet glas som var skyldes med atamon så de kan holde nogle måneder






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)