mandag den 9. september 2013

Lækker rødbede chokoladekage

Lige siden jeg på Chocolat har set opskrift på rødbede chokoladekage, har den stået på min seddel over kager som skal prøves.

Da rødbederne lige nu er rigtig lækre og store, var det oplagt at weekendens kage derfor skulle være rødbede chokoladekage. Jeg fulgte opskrift og instruks på hjemmesiden.

Det var planen at min kæreste ikke skulle vide at der var rødbeder i kagen. Men han kom hjem netop som kagen kom i ovnen og kunne på køkkenbordet se resten af de revne rødbeder. Men han syntes heldigvis som mig at det lød som et spændende eksperiment.

Til ca 8-10 personer (hvis den serveres kold og med is eller cremefraiche):
2 æg
150 g sukker
100 g fint revet rå rødbeder
50 g mel
1 spsk vanillesukker
1/2 tsk bagepulver
3 spsk kakao
100 g groft hakke chokolade
75 g smeltet smør

Pisk æg og sukker godt sammen til en luftig masse. Mel, vanillesukker, bagepulver og kakao blandes og sigtes i æggemassen og vendes forsigtig rundt.
Vend dernæst rødbederne i og tilsidst det smeltet smør.

Hæld dejen i en form (18*25) med bagepapir og bag den ca 30 minutter ved 170 grader.


Da jeg tog den ud dryssede jeg lidt flormelis på den, men det er ikke nødvendig. Kagen er ikke helt så mørk som den burde være med den mængde kakao som er i pga de revne rødbeder. Men det synes jeg ikke gør noget som helst.

 Vi fik det første stykke af kagen om aftnen hvor kagen var lidt lun. Vi kunne på ingen måde dufte eller smage rødbederne - de tilførte noget ekstra fugtighed til kagen, som klart var et plus.
Lige kommet ud af ovnen

Næste dag fik vi den koldt fra køleskabet og vores dom var helt klar - der var den allerede bedst.  Vi fik ikke noget til kagen (da vi ikke lige havde hverken is eller cremefraiche), men var begge enige om at det klart vil løfte kagen endnu mere.

Så det er klart en kage som kommer fast på vores kageliste, og virkelig kan anbefales. Lad dig endelig ikke afskrække af at der er rødbeder i - de tilfører en lækker svampethed.
Bunden af kagen - der kan du måske se lidt fint revet rødbede - men kun hvis du ved det

5 kommentarer:

  1. Hej.
    Rigtig lækker opskrift. Jeg havde aldrig prøvet at lave rødbede chokolade kage før, men synes din opskrift lød enkel og ligetil. Min veninde gav mig så det tip også at putte omkring 200 g. brun farin i dejen - Hvilket i hvert fald sagtens kan anbefales. Kagen smagte skønt.

    SvarSlet
  2. Hej,
    hov du mangler at angive bagepulver..og der er vist sneget sig lidt for meget sukker i.. ;-)
    Men det står jo i linket og tak alligevel

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig - den vil blive lidt for sød. Så fluks rettet til, og jeg drømme allerede om at skal rødbederne bliver store til efteråret :-)

      Slet
    2. Tak. Det var sørme hurtigt. Ja jeg bagte den med gulerødder i stedet da jeg heller ingen rødbeder havde. Dem kunne man heller ikke hverken se eller smage. Kagen blev dog lidt for sød til min smag, selv med den halve mængde sukker..men det er jo sådan en ting der er smag og behag. ;-). Mvh Gitte

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)