fredag den 13. september 2013

Rødvins flutes

For et stykke tid siden læste jeg på en blog om flutes med rødvin, hvilket jeg syntes lød rigtig spændende. Men da jeg så i sidste weekend ville prøve det af, kunne jeg naturligvis ikke finde indlægget, eller huske hvilken blog jeg havde læst det på.

Så derfor blev det dette selv kombineret eksperiment. Indrømmet jeg syntes ikke på nogen måde at du kan hverken lugte eller dufte der er anvendt rødvin. Men brødet havde i hele processen en lidt mat rødlig farve, som klart skyldes rødvinen.



Ikke helt til at se, men dejen har klart en anden farve end normalt

ca 3-4 flutes:
1/2 dl rugkerner
1 dl hvedekerner
6 1/2 dl hvedemel
1 dl fuldkornsmel
2 dl rugmel
7 dl vand
2 dl vin
20 g gær
15 g salt


Bland kerner samt alt melet sammen og smulder gæret i. Tilsæt dernæst vand og rødvin. Ælt dejen et par minutter inden du tilsætter salten, hvorefter dejen igen æltes et par minutter. Dejen kan godt virke lidt blød/klisteret. Men det skyldes at kerne som er i, suger en del væske i hæveprocessen. Alternativet er at sætter kerne i blød i 1 1/2 dl vand i ca 1 time før dejen ælte.

Klar til sidste hævning
Lav dejen hæve en times tid inden du laver de antal flutes du vil bage. Portionen giver enten 4 lidt små eller 3 i ok størrelse. Dejen skal hæve i em times tid efter de er blevet formet.

Klar til at komme i ovnen
Bages ved 220 grader i ca 30 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)