søndag den 13. oktober 2013

Bulgurbrød

Da vi manglede lidt morgenbrød til weekenden rørte jeg torsdag aften en portion dej sammen. Så kunne vi nemlig nyde et stykke nybagt brød med hvidløgsmør til et glas rødvin fredag aften. En win-win situation i min verden.



Jeg ville gerne have et lidt svampet brød men samtidig måtte det godt være lidt groft i det. Derfor valgt jeg at anvende både bulgur og groft rugmel i dejen. Resultatet blev som ønsket, og det var lækkert både som tilbehør til vinen samt til morgenmad.


Et brød (til 6-8 personer)
2 dl bulgur
2 dl groft rugmel
2 spsk cremefraice
4 dl hvedemel
5 dl vand
2 g gær
2 tsk salt

Bland meltyperne samt bulgur sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt dernæst cremefraiche samt vand og rør dejen sammen med en grydeske. Kom salten i og rør dejen igennem en sidste gang. Dejen er meget tynd, men suger en del væske under hævningen.

Kom låg eller plastik over skålen og lad den hæve i 8-24 timer. Hvis du lader den hæve i mere ind 8 timer, så lad den stå på køl først, så den kun får 8 timer ved stuetemperatur.


Kom bagepapir på pladen og hæld dejen direkte der ud på. Min dej var blevet godt fast i det, så den havde med det samme facon som et brød. Jeg valgte at pensle brødet lidt rødvin, hvilket gav et lidt rødligt skær inden brødet kom i ovnen. Men det var ikke til at se, da brødet var færdigbagt.

Bages ved 235 grader i ca 35 minutter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)