fredag den 25. oktober 2013

Cookies med ingefær og myntete


Mine småkager med ingefær er rigtig lækre, men jeg havde lyst til at bage dem i en cookie version. Jeg var meget i tvivl om chokoladen ville risikere at overdøve smagen af ingefær så derfor blev opskriften med en begrænset mængde chokolade.



Nu har jeg mange gange bagt cookies i en forholdvis sund version, men nu skulle der prøves i en noget mere usund variant. Så de havde den sprødhed jeg godt kan lide, men samtidig uden at virke alt for fed. For det synes jeg ofte at købeversionener gør.

Denne version skal helst spises samme dag som de bages, ellers synes jeg de har en risiko til at blive lidt for tørrer. Det skyldes at der ikke er så meget smør og sukker i. Men så kan man jo netop spise dem med endnu bedre samvittighed når de er nybagte. Jeg nød dem med en kop myntete lavet på friske mynteblade - det smager rigtig lækkert.


ca 12 cookies
200 g hvedemel
100 g smør (gerne stuetemperatur)
100 g sukker
100 g groft mørk chokolade
100 g groft hakket nødder
3 tsk stødt ingefær
2 æg
1 tsk bagepulver




Skær smørret i grove stykker og kom resten af ingredienserne ved. Ælt dejen sammen til en samlet masse. Anvend en god spiseskefuld (ca 60 g) pr cookie og kom dem på bagepladen. Tryk dejen ned så den er forholdsvis ensartet i tykkelse.

Bages ved 220 grader i ca 6 min. Hold øje med ovnen det sidste minut for de må endelig ikke få for meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)