mandag den 7. oktober 2013

Kokosmakroner/kokostoppe med æble og nødder


I bedste "stop madspild" stil ville jeg udnytte æggehviden der var tilovers fra bagningen af mine mini æbletærter. Samtidig havde jeg stadig et æble som ikke var blevet brugt. Hvorfor så ikke lave revet kokosmakroner med revet æble var min tanke.



Men da jeg fandt posen med kokos i skuffen kunne jeg konstatere at med 40 g kokos blev det til nogle meget små kokosmakroner. Så faldt mine øjne på en pose med hasselnødder hakket i småstykker og fluks blev disse kokostoppe bikset sammen.

Resultatet blev rigtig lækkert, faktisk så godt at jeg ikke nåede at få taget andre billederne end et lige før de kom i ovnen og et lige efter de var kommet ud af ovnen. Æblet tilførte en lækker svampethed til kokostoppen, men ikke så meget smag som jeg havde håbet.

4-6 stk kokos toppe
1 æggehvide
40 g kokos
20 g nødder (eller mandelmel)
1 æble
50 g sukker

Blend nødderne fint - dvs til mel. Pisk æggehviden stiv, tilsæt sukkeret og pisk igen. Vend kokos, nødder og revet æble forsigtig i.

Jeg valgte at lave 4 store toppe ud af portionen, men de var næsten for store. Så jeg vil anbefale 6 stykker. Skal bages ved 175 grader i ca 13-15 minutter - hold øje med ovnen til sidst.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)