onsdag den 6. november 2013

Hjemmebagt rugbrød med gulerod - uden surdej

Nu er det ved at været år siden jeg var på bagekursus hos Miele, og lige siden har vi næsten kun fået hjemmebagt rugbrød. Det er blevet en rigtig god vane med selv at bage det, samtidig betyder det også at jeg er blevet rigtig god til selv at spise rugbrød. Det er næsten altid den samme opskrift jeg følger når jeg bager rugbrød, men denne gang fik jeg lyst til at tilsætte lidt gulerødder.



Resultatet blev som et lækker rugbrød, men det var utrolig svært at se de revne gulerødder i. Men som variant til de rugbrød jeg normalt bager kan det nemt bruges inden imellem. Næste gang overveje at komme lidt revet rå kartoffel, for det må også give et lækker svampet rugbrød.

Selve æltningen og processen med bagning af rugbrødet er som denne opskrift, men jeg tilsætte

1 stk rugbrød
200 g skåret rugkerne
150 g solsikkekerne
100 g hørfrø
4 dl kærnemælk
4 1/2 dl vand
150 g revet gulerod
100 g groft rugmel
100 g fuldkorns rugmel
100 g sigtet speltmel
100 g fuldkorns splelt mel
200 g alm hvedemel
30 g malt mel
10 salt
15 g gær

Kerne og frø blandes sammen i en skål og der tilsættes 4 1/2 dl vand.Lad kerner suge alt væsken (du kan stille skålen på køle i 12-24 timer), eller lade den stå ved stuetemperatur i ca en time.

Alle meltyperne blandes sammen og gæren smuldres i melet. Dernæst tilsættes kerneblandingen, revet gulerødder samt kærnemælken. Dejen æltes nu sammen og der evt lidt vand hvis du føler dejen virker for tør. Dejen skal virke fast i det, men må samtidig ikke være for tør. . Derefter tilsættes salten og dejen æltes nu i ca 10 minutter.

Dejen kommes i en brødform. Hvis du ikke anvender en prof. form vil jeg klart anbefale at du smører formen enten med ren raps olie, eller med en blanding af rapsolie og smør. Du kan nu vælge at drysse fx havregryn oven på brødet. Brødet skal nu hæve på køle i ca 12-24 timer.

Tag rugbrødet ud af køleskabet og lad det stå på bordet i 1/2 - 1 time inden det kommes i ovnen.

Når ovnen er på 180 grader sættes rugbrødet ind og det bages i ca 1 1/2 time. Jeg anvender et stegetermometer, og når det når op på 98 grader (efter ca 1 1/2 time), tages brødet ud af formen, og sættes derefter inden i ovnen igen i ca 10-15 minutter. Brødet skal virke hult når du banker på det i bunden. Der skal nu gå nogle timer inden du kan skære pæne skiver af brødet. Jeg bager brødet om aftnen, pakker det ind i et viskestykke og så smager det super lækkert næste morgen :-)

2 kommentarer:

  1. Mmmh, hjemmebagt rugbrød - og så lige med en skive god ost!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Er ikke den store ostespiser - men nyder til gengæld at få jordbærmarmelade på endeskiverne når brødet er nybagt :-)

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)