fredag den 22. november 2013

Hjemmelavet nutella - på mandelsmør

Som nævnt skulle mandelsmørret anvendes til at lave hjemmelavet nutella. Jeg har læst forskellige opskrifter på hvordan det kan laves og denne opskrift er den som jeg synes virker mest lækker.



Jeg serverede den hjemmelavet nutella til brunch, og den stod ved siden af en købeversion af Nutella - og det var ikke mange som havde valgt købeversionen. Personligt syntes jeg at den godt kunne få lidt mere chokolade smag, så næste gang øger jeg chokolademængden til 100 g af hver.

ca 7 dl nutella
200 g mandel- eller hasselnøddesmør
75 g hakket mørk chokolade
75 g hakket lys chokolade
2,5 dl piskefløde
50 g smør
evt hakkede nødder og chokolade til pynt.



Varm fløden (må ikke nå kogepunktet) og hæld det over chokoladeblandingen. Rør det godt sammen til chokoladen er smeltet. Tilsæt smør og rør det ud hvorefter du kommer nøddesmørret i og rører det hele godt sammen. Smag blandingen til og vurder om den er sød nok, eller kan du tilsætte lidt sukker (fx flormelis).

Kom nutella'en på skoldede glas og lad det køle lidt af inden det kommes i køleskabet. Husk at du skal tage det ud lidt inden det skal bruges.

Jeg valgte at komme nutella'en direkte i den skål som skulle bruges på brunchbuffen og drysse hakkede nødder og chokolade på som pynt i både bunden og toppen.

Ok det kan nok aldrig betragtes som en sundt tilbehør, men jeg synes denne version er noget sundere end købeversionen af Nutella. Holdbarheden skulle være ca 1-2 uger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)