fredag den 29. november 2013

Julemus i småkagerne - brunkager a la Mette Blomsterberg

Der er allerede gået nogle julemus i småkagedåsen med brunkagerne selv om december måned ikke er startet endnu.


En af de småkager jeg klart forbinder med jul er brunkager, som blev bagt i store mængder da jeg var barn. Vi kunne nemt have rester af brunkager i både januar og februar måned.

Det er slet ikke i de mængder jeg bager til Julen. Jeg bager gerne 3-5 forskellige slags og når vi er kommet ind i det nye år skal der ikke helst ikke være nogle til overs. Så derfor bager jeg dels ofte i lidt små portioner, og samtidig betænker både jeg og kæresten gerne vores kollegaer ved at tage nogle med på arbejde. Det bliver altid værdsat :-)

Der bliver en del brunkager af denne portion, så du kan derfor overveje enten kun at lave en halv portion af dejen, eller give noget af en rå dej væk som værtindegave hvis du skal på besøg i julemåneden. For den rå dej kan nemt holde sig dag/nogle uger på køl. Selve opskriften er Mette Blomsterbergs, men jeg har dog foretaget er par justeringer. Jeg kan nemlig ikke lide de syltet appelsiner, men er til gengæld vild med på pistacienødder og mandler.

Brunkagedejen er meget spøjs, når du ælter den er bliver den resultatet en blød og lækker dej. Men efter et døgn ved stuetemperatur er det pludselig en meget hård dej.


ca 100 brunkager:
500 g hvedemel
250 g smør
250 g farin
200 g hele mandler (de skal ikke smuttes)
125 g lys sirup
50 g usaltet pistacienødder
3 tsk stødt kanel
2 tsk potaske
2 tsk ingefær
1 spsk koldt vand
1 tsk stødt nelliker
1 tsk allehånde

Smelt smør, sirup og farin ved middel varme. Tag gryden af og bland kanel, nelliker, ingefær, allehånde og hvedemel i. Tilsæt mandler og pistace.


Potaske og vand røres sammen for sig og tilføjes dejen. Dejen æltes på røremaskine ind til det er en ensartet masse.

Kom dejen i en firkantet bøtte som du har foret med bagepapir både i bund og på siderne. Bøtten skal ca være 18*18 eller 15*20. Pres dejen så den fylder hele bøtten og der ikke er huller nogle steder. Glat overfladen med en kniv og kom bagepapir på. Bøtten skal nu stå i stuetemperatur i et døgns tid.


Skær den nu fast dej i 4-5 lange stykker/baner og skær tynde skiver af hver bane. Jeg testede min pålægsmaskine som var super til at skære det i tynde skiver. Vores skiver var ca 5 mm tynde, men du kan godt lave dem lidt tyndere. Er de for tykke, synes jeg gerne at sprødheden forsvinder i småkagen.

Brunkagerne flyder næsten ikke ud, så du kan godt placere stykkerne rimelig tæt på bagepladen.

Brunkagerne bages ved 180 grader i 9-12 minutter. Det er nogle kager hvor du godt må holde øje med dem de sidste minutter, for det kan pludselig gå stærkt. Det er ikke nogle kager du kan mærke om er bagt, for de er rigtige bløde lige når de kommer ud. Men efter ca 10-15 minutter efter de er kommet ud af ovnen begynder de at blive hårde og sprøde.


2 kommentarer:

  1. Jeg har bagt brunkager efter en meget gammel opskrift i én af min mors kogebøger. Der blev fire lange pølser - de tre af dem er lagt i fryseren til senere bagning.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine storebror kan også (næsten) kun spise brunkager efter vores gamle naboes opskrift. Tror den opskrift er over 100 år gammel :-)

      Super med at bage af flere omgange - så får man den skønne duft i køkkenet flere gange

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)