lørdag den 2. november 2013

Lækre fuldkorns flutes med et tvist af salt


Indrømmet jeg er slem med salt. Jeg elsker at drysse lidt salt oven på et stykke flutes smurt med hvidløgssmør, eller at drysse lidt salt oven på brødet inden det bliver bagt, for at det får lidt saltet smag. Men da der jo også kommes salt i selve brødet, er det jo ikke så sundt.



Derfor eksperimenterede jeg lidt da disse flutes blev bagt, saltet blev nemlig ikke rørt ud i dejen men blot drysset over dejen ved første hævning. Dette bevirkede at det færdige resultat var nogle flutes med en lækker skorpe og krumme samt havde saltet tvist på skorpen som jeg er vild med. Hvis du ikke ønsker det, kan du blot komme saltet når du ælter dejen.

Jeg tilsatte lidt for meget vand hvorfor mine flutes flød lidt mere ud da de skulle formes og derfor ikke som slutresultat var rund som flutes normalt er. Men det syntes jeg ikke gjorde noget, men jeg har skrevet opskriften så du undgår at dine flutes flyder for meget ud..


4 flutes:
800 g hvedemel
150 g fuldkornshvedemel
ca 6,5 dl lunket vand (jeg brugte lidt over 7 dl)
20 g salt
12 g gær

Smulder gæren ud i melet og tilsæt en del af vandet. Ælt dejen sammen og tilsæt vand dejen ikke føles sej. Drys salt over dejen og kom viskestykke/plastik over skålen og lad dejen hæve 2 timer ved stuetemperatur.

Del dejen  i 4 portioner som formes og kommes på bageplade. Hæves i 2-3 timer ved stuetemperatur med viskestykke over sig.

Lav 2-3 skrå snit på de fire flutes og bag dem ved varmluft ved 230 grader bages ved 20 minutter. Du kan evt komme en bradepande med vand i ovnen for at give noget ekstra damp.

4 kommentarer:

  1. Uhm - lige som flytes skal være - jeg VIL have at flytes skal flyde ud. Går til makronerne her i weekenden.
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også godt lide at flütes flyder ud, men mange vil gerne have at de er flotte runde.

      Hvilke makroner laver du i weekend?
      Mette

      Slet
  2. Mange hjemmebagere putter for lidt salt i deres brød/madboller, og det går ud over smagen.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig - men samtidig skal der heller ikke for meget salt i. Jeg forsøger mig at holde mig inden for 2 % af melmængden, det plejer at være ok

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)