onsdag den 13. november 2013

Mini marcipan-æbletærter med havtorn sirup

Efter et par testforsøg skulle der bages små æbletærter som skulle anvendes som dessert til vores vinaften i sommerhus.


Jeg tog udgangspunkt i den opskrift men idet jeg tilsatte lidt marcipan øgede jeg også på mængden af kanel. Tærterne blev bagt i nogle forholdsvis store linseforme, og blev serveret med cremefraiche blandet med flormelis, vanilje samt havtorn sirup. Tilbagemeldingerne var meget positive, men umiddelbart syntes jeg at der godt kunne tilsættes noget mere marcipan næste gang.

Der manglede lidt lys til at tage gode billeder

 ca 12 mini æbletærter
200 g smør
300 g hvedemel
4 spsk flormelis
2 æggeblomme
4 tsk vand

Fyld:
100 g smør
200 g sukker
6-8 æbler (afhængig af størrelsen)
2 tsk kanel
1/2 tsk kardemomme

Tærtebundene: skær smørret i mindre stykker og ælt det sammen med de andre ingredienser til det bliver en samlet masse. Sæt dejen på køl i mindst 30 minutter

Fyldet: smelt smør og sukker på en pande og tilsæt æblerne skåret i tynde skriver når sukker/smør blandingen har fået en brunlig karamelfarve og konsistens. Æblerne skal blot have fjerne kernehuset, skralden skal blive på. Idet jeg lavede små minitærter og ikke en stor tærte, lod jeg fyldet stå og simre på panden imens jeg rulle de små tærter ud - det gjorde ikke noget at æblerne blev udkogt.

Æblefyld i den første af tærterne

Samling af tærterne: Rul dejen ud til den er ca 3 mm tyk. Stik dejen ud i den størrelse som passer til dine forme. Kom stykkerne i dine smurte forme. Når du har fået rullet ud til dine forme, ruller du dejen ud og skærer dejen i strimler på ca 1 cm brede.
Kom ca en 1 tsk revet marcipan i hver tærte bund, og en spsk æblefyldet. Kom 4-6 strimler oven på hver tærte så det danner et flot mønster.

Klar til at komme i ovnen

Tærterne bages ved 175 grader i ca 25 minutter. Da jeg bagte testprøverne hjemme fik de 25 minutter, men i sommerhuset skulle de have 30 minutter. Godt bevis på at ingen ovn er ens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)