onsdag den 27. november 2013

Svampe/champignon på fuldkornsvafler - anderledes og sundere alternativ til de klassiske stuvede champignon

Da jeg ville teste fuldkornsvafler som alternativ til madpandekager, kom jeg til at tænke på en madpandekage jeg fik for nogle år siden som forret. Den bestod af champignoner og skinke, samtidig har jeg tit fået stuvede champignoner på toastbrød som forret hos mine forældre. Så derfor ristede jeg nogle champignoner og kom en blanding af pikant og mælk ved til sidst.

Jeg syntes at en hel vaffel med champignoner pr person til forret er for meget, så jeg vil nok i stedet servere et eller to hjerter pr person. På billedet har jeg kommet ca 100 g champignoner på hvert hjerte - det er nok lige voldsomt, jeg nok i stedet anvende ca 50 pr hjerte hvis du servere to pr person.

Mængden af champignon afhænger af din kærlighed til dem - jeg elsker dem, så jeg kan nemt spise en del. Da de samtidig ristes på en pande i længere tid er der stor risiko for at jeg er "nødsaget" til at testspise et par stykker undervejes. Men mængden nedenfor burde være nok til 6 personer.

Det er en forret som ikke må stå lang tid - for så miste vaflerne deres sprødhed. Så de skal helst serveres lige som de bliver lavet.



Fyld:
500 g renset champignon (eller forskellig blandede svampe)
3-4 spsk pikantost
3-4 spsk mælk
salt, peber
evt agurk, tomat purløg/persille til pynt

Skær champignonerne i kvarte og rist dem på en varm pande - uden fedtstof. Når de har lagt på nogle minutter skal du skrue ned for varmen til ca middel og blot lade dem ligge og "hygge sig" på panden i ca 5 minutter inden du drysser lidt salt over dem. Lad dem ligge ca 10 minutter til og tilsæt 3 spsk ost og mælk. Rør det godt ud og vurder om du gerne vil have at der tilsættes noget mere. Jeg vil personligt ikke have at de bliver alt for smattet. Fordel champignon blandingen ud på vafler. Pynt med tomat, agurk og nogle krydderurter - fx persille eller purløg.

Selve vafler er lavet ud fra samme opskrift som dem jeg anvendte til mine mexikanske vafler

ca 6 vafler:
2,5 dl vand
2,5 dl mælk
1 dl alm hvedemel
1 dl hvid hvedemel
1 æg
0,5 dl fuldkornsmel
30 g smeltet margarine/smør
2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækker ud (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. og det er egentlig en ret som er svær at få til at se lækker ud :-)

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)