søndag den 24. november 2013

Valnøddemuffins med chokolade

Nogle gange skal der være plads til lidt forkælelse, derfor bagte jeg disse muffins til hygge i weekenden. En lille portion som perfekt passede til både hygge foran fjernsynet og til eftermiddagskaffen.



Jeg valgte at bage dem i mine jumbo muffinforme fra cook & baker. Det var lige før at portionerne var for store, så næste gang deler jeg det enten ud i fem jumbo forme eller kommer det i de små muffinforme.

Resultatet var nogle lækre, svampet muffin. Mængden at chokolade og valnødder kan sagtens øges til det dobbelte. Men jeg ville gerne have at du nogle gange får smagen af chokolade og andre gange smagen af valnødder når du spiser en bid. For så følte jeg også at der var risiko for muffinene blev lidt tunge i det.

4-6 muffins

50 g smør
50 g sukker
40 g marcipan
50 g g hakket chokolade
50 g valnødder
100 g hvedemel
1 æg
1 dl cremefraiche
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniliesukker

Smør, æg og sukker piskes sammen til en luftig masse. Mel, bagepulver og vaniliesukker sigtes i og dejen vendes forsigtig imens der tilsættes cremefraiche. Kom groft hakket chokolade, revet marcipan og groft hakket valnødderne i. Kommes i smurte forme og bages ved 200 grader i ca 20 minutter.

Mine fik ca 2 minutter for meget - for jeg kunne ikke finde grydelapperne til at tage pladen ud med. Men det gjorde ikke noget ved smagen, kun at de blev lidt mørke på toppen, men heldigvis ikke for mørke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)