fredag den 13. december 2013

Banancookies - forsøg på at lave cookies lidt sunde

Nogle gange har man bare lyst til lidt sødt til at hygge sig med. Ikke noget stort og samtidig skal det være nemt at lave.



Med udgangspunkt i det, samt nogle bananer som var ved være rigtig godt modne, bagte jeg en portion banancookies til aftenskaffen. Det er nogle cookies/kager som ikke ser pæne ud på billeder - men de smager godt :-)

Lige som de sidste par gange jeg har eksperimenteret med banancookies flød disse her heller ikke så meget ud som købeversionerne. Det er fordi jeg ikke anvender smør og hvedemel - til gengæld er disse her mere sunde og kan derved spises med bedre samvittighed. Konsistensen/sprødheden er derfor heller ikke helt som cookies, nok mere a la skærekage.

ca 8 stk
2 modne bananer
1 ægge hvide
75 g groft hakkede nødder
2 dl havregryn
75 g groft hakket mørk chokolade
1 tsk bagepulver

Mos bananerne godt og bland dem samme med de andre ingredienser. Jeg havde en rest fint hakket nødder som jeg brugte, men ellers vil jeg normalt blot hakke nødderne fint. Det var kun fordi jeg havde en pasteuriseret æggehvide som skulle bruges at den kom i, ellers vil jeg blot brug et helt æg.

Bages ved 200 grader i ca 10 minutter

Husk at bananerne skal være godt modne når du bruger dem, ellers er de ikke nok søde. En tur i fryseren gør dog at bananerne bliver søde. Så du kan også vælge at komme kagerne i frysen en times tid inden de skal bages, så får du automatisk sødmen frem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)