søndag den 1. december 2013

Lækkert morgenbrød


Der går efterhånden ikke en weekenden uden at jeg liiige skal afprøve en variant på en af mine opskrifter på morgenbrød. Denne weekend var ingen undtagelse, hvor udgangpunkt var denne opskrift tilsat noget fuldkornspelt mel.




Resultat blev et rundstykke som jeg godt kan lide det - en lækker sej krumme, men samtidig et stykke brød som mætter godt.

ca 7 stk
100 g fuldkornspelt mel
280 g hvedemel
50 g seasamfrø
50 g græskarkerner
2 1/2 dl vand
1 dl mælk
2 g gær
1 tsk salt

Bland meltyper, sesamfrø samt græskarkerner sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt mælk, vand og salt. Rør dejen sammen med en grydeske og kom låg/plastik over. Lad dejen hæve 7-12 timer ved stuetemperatur.

Dejen hældes ud på et meldækket bord og alle fire sider foldes ind mod midten. Derefter skæres det antal stykker ud som du ønsker. Min portion gav 7 styk i størrelse som rundstykker.

Bages ved 230 g i ca 25 min. Så er der lækker morgenbrød

2 kommentarer:

  1. Græskarkerner er bare det bedste i hjemmebag, mmhh!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Græskarkerner og valnødder elsker jeg bare i brød, men min nærrighed forbyder mig at bruge valnødder lige så ofte som græskarkerner :-)

    /Mette

    SvarSlet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)