torsdag den 5. december 2013

Mandarinspecier

For ikke at drukne i masser af småkager efter jul, så bager jeg dels ofte portioner som giver 40-50 styks, men samtidig er det også ofte kun 4-6 slags småkager pr år. Det ender nemlig med at give mere end rigelig småkager til os i Julen, samt at kunne have en del med på arbejde.


Brunkager og vaniljekranse er altid faste på programmet, og samtidig skal en af mine ynglings julekager bages lige op til jul (nemlig fedtebrød). Så derfor var det kærsten som måtte vælge en af de sidste varianter, og han var ikke i tvivl. Det skulle være specier.

Derfor var det oplagt at teste endnu en Mette Blomsterberg opskrift, nemlig hendes opskrift på citronspecier. Men da jeg ikke havde nogle citroner, men nogle mandariner så blev det i stedet en omgang mandrainspecier. Køkkenet duftede helt vild af mandariner under bagningen, men smagen var ikke for voldsomt i småkagerne.


Bortset fra at erstatte skallen af en citron med skallen af 3 mellem størrelse mandariner, ændrede jeg ikke noget i opskriften.

Jeg rullede dejen til en pølser på 6 cm i diameter, men næste gang tror jeg kun at den bliver 4 cm i diameter. De blev lidt for store syntes vi begge. Rullen skal være i køleskabet i mindst en time (jeg lod den ligge i næsten et døgn), men jeg synes at rullen var blevet trykket lidt flad, så det var aflange skriver og ikke runde skiver jeg kunne skære.


I følge opskriften skulle de skæres i skriver af 3/4 cm tykkelse. Det syntes jeg var alt for voldsomt, så derfor blev det kun ca 3 mm tykkelse. Det var til gengæld perfekt.

Ved at de blive skåret noget tyndere blev der ca 50 styk ud af portionen, og de bagte også kun ca 9 minutter ved 180 grader.

Dette er en småkage jeg tager ud af ovnen så snart de begynder at få lidt farve i kanterne, for det går pludselig meget stærkt. Kagerne flyder meget begrænset ud under bagningen, men de små lufthuller som var i nogle af mine skiver forsvandt under bagningen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)