mandag den 1. december 2014

Spiral julespecier

Da jeg skulle bage en lille ekstra portion specier fik jeg lyst til at lege lidt med farver, og derfor valgte jeg at lave en spiral version af julespecierne. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at tilsætte noget marcipan i dejen.



Belært at mine mandarinspecier blev tykkelsen på pølsen reduceret fra 5 cm til 3 cm. Dette gav visuelt en mere lækker småkage. Resultatet blev en meget lækkert og sprød småkager med et tvist af marcipan og kakao. Klart en småkage som vil komme på listen over kager som skal bages til næste jul.

ca 60 stk
200 g hvedemel
160 g smør
70 g flormelis
60 g marcipan
1/2 spsk vanilje sukker eller 1/2 vaniljestang
2 spsk kakao pulver

Kom halvdelen af ingredienserne (undtaget kakao) i en skål og den anden halvdel + kakao i den anden skål. Ælt indholdet i hver af skålene sammen. Dette er en dej som tager noget tid at ælte til en samlet masse, men pludselig sker det.

Rul hver del af dejen ud i en rektangel(ca 20*30), så dejen er ca 3 mm tyk. Den hvide dej skal være lidt større end den mørke dej. Kom den mørke oven på den lyse dej og rul dejen sammen til en pølse (ca 3cm i diameter). Du kan vælge at komme dejen i fryseren, hvis du først vil bage dem en anden dag. Ellers skal dejen i køleskabet i en times tid (kan være i køleskabet i op til et døgn).

Skær skiver på ca 3 mm af pølsen kom skiverne på en plade. Da jeg skar skiverne kunne jeg godt se at der var lidt mellemrum imellem den hvide dej og kakao dejen, men selv om specierne ikke flyder ud under bagningen, så forsvinder mellemrummet under bagningen.

Bages i ovnen ved 180 grader i 8-9 minutter - husk dette er nogle kager som skal tages ud når de begynder at få lidt farve i siderne.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)