søndag den 8. december 2013

Sunde julesmåkager - kæmpe pebernødder med rug og kakao





Der er et eller andet med traditioner og julen. Julesmåkagerne skal smage som de gjorde i ens barndom. Så derfor er det ikke hverken brunkagerne eller vaniljekransene jeg forsøger at gøre sundere. I stedet nyder jeg hver småkage jeg spiser, og forsøger i stedet at spise en noget mindre portion.


Lidt julestemning skal der til - en stor flettet julestjerne

Men da to småkager som jeg har eksperimenteret med i løbet af sidste vinter nemt med nogle små justeringer (mere kanel og appelsin) kunne blive nye julesmåkager bagte jeg en portion af hver af disse.

Småkagerne/cookies med rug, kakao og appelsin blev døbt kæmpe pebernødder. Resultatet var rigtig lækker, synes jeg. Det gør at også gæster på slankekur/sund livstil føler at de kan nyde nogle småkager i Julen. Men jeg tror der er nogle børn som vil blive skuffet hvis de forventer at det smager som rigtige pebernødder

ca 30-40 pebernødder
220 g groft rugmel
120 g havregryn
100 g sukker
100 g smør
70 g brun farin
3 tsk vaniljesukker
2 æg
1 tsk natron
1/2 tsk salt
1/2 dl kakao pulver
Revet skal af to appelsiner

Pisk begge typer sukker luftig sammen med smørret. Pisk vaniljesukker, æg, salt samt natron i massen. Bland meltyperne sammen i en skål og tilsæt kakao. Piske melblanding i sukker blandingen.

Form dejen til kugler i den størrelse du ønsker - de skal være noget større end almindelig pebernødder. Mine kugler blev ca 2 cm i diamenter.

Du kan vælge at komme kuglerne i fryseren og tage dem op og bage efterhånden som du spiser dem. Eller også kan du bage dem med det samme.

Hvis de kommer fra fryseren skal de have ca 10 minutter ved 230 grader, ellers ca 10 minutter ved 200 grader.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)