mandag den 27. januar 2014

Gulerodsrugbrød med skyr og reduceret kalorieindhold

Jeg har lavet gulerodsrugbrød nogle gang før men jeg havde lyst til denne gang også at øge indholdet af rugkerner og reducere de øvrige kerner. For der er faktisk en del kalorier i henholdsvis solsikker og hørfrø.


Resultatet blev et lækkert rugbrød hvor jeg denne gang anvendte skyr som syrligt mælkeprodukt. Mit almindelige rugbrød indeholder ca 4.400 kcal mod ca 3.700 i dette, så den øget anvendelse af rugkerner påvirker klart kalorieindholdet. Men jeg synes samtidig at solsikkerne og hørfrø er med til at tilføre en lækker smag til brødet, så noget siger mig at det ikke bliver så ofte at denne sunde variant bliver brugt.


1 rugbrød
350 g vand
300 g skyr
200 g hvedemel
250 g rugkerner
200 g groft rugmel
120 g groft revet gulerødder
100 g solsikkekerner
100 g sigtet speltmel
100 g fuldkorns speltmel
30 g malt mel
10 g salt
10 g gær
3 1/2 dl vand

Stil rugkerner, solsikkekerne, salt iblød i 350 g vand i nogle timer (må godt stå i et døgnstid). Bland alle meltyperne sammen, smulder gæren i melet. Tilsæt derefter kernerne, skyr og vandet. Ælt dejen sammen på maskine i ca 10 minutter inden du kommer den i formen. Stilles nu på køl i 12-24 timer. En times tid før brødet skal bages, tages det ud af køleskabet så det kan få lidt varme

Hvis du anvender en eva professionel brødform behøver du ikke tænkte for at smøre formen, men ellers skal den smørres med halv smør og olie (pisket sammen). Bages ved 180 grader i 1 1/2 time. Når jeg anvender eva-formen vender jeg derefter brødet ud af formen og giver det først 10 minutter i ovnen ved varme og derefter 10 minutter i slukket ovn.

Pak rugbrødet ind i et viskestykke og lad det stå i 8-24 timer, det skal nemlig være kold for at du kan skære i det

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)