søndag den 5. januar 2014

Sund hvid og mørk chokolademousse med skyr

I mellem jul og nytår testede jeg flere forskellige opskrifter på chokolademousse lavet uden fløde, men vi var ikke synderlig vilde med nogle af dem.De virkede lidt for syntetisk.

Derfor lavede jeg til en hyggelig venindefrokost denne version af chokolademousse som er lavet med på samme måde som den sund version af panna cotta, nemlig med både fløde og skyr. Resultatet blev en rigtig lækker dessert, som klart skal gentages


Til fire personer:
50 g hvid chokolade
50 g mørk chokolade
2 pasuturiseret æggehvide
2 spsk sukker
1,75 dl fløde
1 dl skyr
evt lidt havtornsirup

Imens den hvide chokolade smeltes over et vandbad, piskes sukker og æggehvider stive i en skål.

Pisk fløden til en let kraftig skum (må ikke blev stiv) og bland skyren i. Vend ca 1 dl af den pisket fløde/skyr med 1 dl pisket æggehvider. Vend blandingen af fløde,skyr og æggehvide i den hvide chokolade. Tilsæt derefter halvdelen af den resterende pisket fløde i den hvide chokolade.

Smelt den mørke chokolade over et vandbad og tilsæt resten af æggehviderne og efterfølgende resten af fløden.

Jeg valgte at komme hver af portionerne i sprøjteposer (du kan også bruge almindelig plastik poser). Desserten blev servet i vinglas hvor jeg kom skiftevis mørk og lys chokolademousse i. Hver gang rystede jeg glassene så moussen blev mere fordelt. Imellem hvert at lagene kom jeg lidt havtornsirup for at give dessert noget mere syrlighed og bryde fedmen fra chokoladen og fløden.


2 kommentarer:

  1. Mums, det lyder meget lækkert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gæsterne var også helt vilde med den, så det er ikke sidste gang jeg har lavet den

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)