onsdag den 8. januar 2014

Sunde bananboller med havregryn og sigtemel

Ved ikke helt hvad jeg tænkte, men da jeg forleden skulle købe noget sigte speltmel til rugbrød, kom jeg istedet hjem med sigtemel. Derfor tog jeg udgangspunkt i sigtemelet da der skulle bages nogle morgenboller som samtidig kan anvendes som snackboller.



Når bananerne på køkkenbordet begynder at blive kedelige skærer jeg bananerne i skiver og kommer i fryseren. Derved er der altid nogle modne bananer til mine eksperimenter i køkkenet.

Resultatet blev nogle saftige boller som godt kan virke lidt klæge, men det skyldes mængden af banan. Så hvis du vil undgå dette, skal du kun tilsætte 2 bananer. Men jeg syntes ikke det gjorde noget, det var mere visuelt at du opdager det. Pga mængden af bananer hæver bollerne heller ikke så voldsomt.

ca 15 boller
3 bananer
10 g gær
2 g salt
50 g valnødder
250 g sigtemel
100 g havregryn
3 dl creme fraiche
3 dl vand
150 g hvede mel

Bland alle meltyperne sammen og smulder gæret i dejen. Tilsæt bananer (most eller i skiver), vand, crem fraiche, valnødder og salt. Æltes alle ingredienserne sammen til en forholdsvis tynd dej som stilles på køl i 8-24 timer.

Formes til boller, som bages ved 225 grader i ca 25-30 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)